Плановете за европейски данък, насочен към цифрови компании, който се очаква да генерира по около 1,5 млрд. евро годишно, са поставени под въпрос, тъй като САЩ по-рано този месец наложиха глобален налог върху най-големите световни компании. Брюксел не иска да се откаже, но въпреки това планът му за въвеждане на „мек“ дигитален налог може да не се приеме добре от Вашингтон и ще предизвика гнева на ключови търговски партньори.
Планът за данъчно облагане на замърсяващия внос, известен като механизъм за корекция на въглеродните граници, може да донесе потенциални приходи от 5 до 14 млрд. евро годишно, в зависимост от дизайна на данъка. Идеята получи ограничена реакция в рамките на ЕС и от чужбина и изглежда и Комисията не желае да я приложи, макар че може да я използва като принудителен механизъм да накара някои големи замърсители да поемат по-сериозни климатични обещания.
Ако не може да бъде постигнато споразумение между страните от ЕС по тези три възможности, Комисията може да представи предложение за други нови налози през 2024 г., казва Хан. Миналото лято Комисията изложи редица идеи, включително предложение за данък върху големи компании, които „извличат огромни ползи от единния пазар на ЕС“, но това Комисията така и не успя да обясни на обществеността.
ЕС смята, че постъпленията от новите данъци трябва да останат в бюджета на блока дори след като фондът за възстановяване - който е описан като еднократен инструмент, бъде изплатен.
Сред страните от ЕС има съпротива да позволят на Комисията да вдига собствените си данъци, тъй като това би означавало да се даде на изпълнителната власт на ЕС още един атрибут на пълноценно правителство: хазна. Според наблюдателите това би било поредната стъпка към фискалната интеграция, която много страни не желаят да приемат с лека ръка.
„Символично е, че за развитието на фискалната личност на ЕС цялото обсъждане на новите собствени ресурси е много важно“, казва Лукас Гутенберг, заместник-директор на мозъчния тръст на Института Жак Делор. „Истинската борба ще бъде по въпроса как ще се развива разходната част на бюджета на ЕС от 2028 г.“, когато приключи настоящият бюджетен период, допълва той.
Бюджетът на ЕС се съгласува на всеки седем години с единодушие чрез дългогодишни преговори. По-голямата част от приходите идват от вноски от страни от ЕС, плюс някои митнически приходи и данък върху добавената стойност.
Ако не може да се договори нов източник на доход, алтернативите за изплащане на възстановителния фонд са увеличени вноски от страните от ЕС към бъдещите бюджети на ЕС или намалени разходи на ЕС. И двете опции ще донесат други проблеми. Нетните вносители в бюджета на ЕС, като Германия, Холандия и Швеция, не биха искали да плащат повече. От друга страна, нетните бенефициенти по програмите за финансиране от ЕС, като Унгария и Полша, вероятно ще се противопоставят на съкращения.
Преди да приключи настоящият бюджетен период, 27-те лидери на ЕС ще трябва да договорят нов седемгодишен бюджет, включително как да обслужват дълга на фонда за възстановяване. „От 2028 г. разходите по дълга забиват клин в бюджета. Това променя изчислението, защото това ще означава, че повече страни ще трябва да станат нетни платци“, коментира Гутенберг.
Избягването на разговори за погасяването на дълга по време на и без това трудните преговори за това как парите трябва да бъдат изразходвани и разпределени е вероятно вероятно необходим ход по това време, но сметката е голяма и в крайна сметка някой трябва да я плати. Или може би не - ако страните се споразумеят за постоянен дълг в целия ЕС. Това е все още тема табу, но скорошните призиви, най-вече от италианския премиер Марио Драги, за безопасен актив на ЕС дадоха нов тласък на дебата.
Дори ако фондът за възстановяване на ЕС е изрично тълкуван като еднократен инструмент, той широко се разглежда като тест за по-нататъшна фискална интеграция.
преди 3 години А какво ще прави ЕС ако тези стотици милиарди евро не доведот до ръст на БВП, покачване на конкурентноспособността, иновации и т.н.?Италия предвижда 248 милиарда евро за преструктуриране на икономиката си (дигитализация, иновации, култура, инфраструктура, устойчива мобилност, образование, наука и здравеопазване - отделно за Южна Италия са предвидени над 80 милиарда евро. Ще има важни инвестиции за младите хора в трудовата заетост и за закупуване на жилище. Като цяло планът, който включва и редица реформи в обществената администрация, фискалната политика и правосъдието, е епохална крачка за Италия за излизане от кризата предизвикана от пандемията. ). (Тук се намеква, че преди пандемията Италия е процъфтяваща държава с иновативна икономика и ефективна и оптимизирана държавна администрация.)Аз бих се обзаложил, че след 5-6 години тези средства ще са похарчени без никаква съществена и видима полза и Италия ще буде в същото окаяно положение както сега или както беше преди година и половина. Малък пример в какво състояние е Италия и колко е капацитета й:През 2017 г. Италия е в процес на изпълнение на 647 инфраструктурни проекта, но към днешна дата (април 2021) две трети от тях не са завършени дори наполовина. (В тази връзка, припомням други примери в Европа: строежа на летището до Берлин, което изостана от графика с 8 (осем) години и първоначалния бюджет беше увеличен почти три пъти; проекта на Арева и Сименс в Норвегия за изграждане на ядрен реактор - проекта изостава с 11 (единадесет) години и първоначалния бюдже е нараснал почти три пъти. )За да има някакъв шанс за успех, правителството на Драги трябва да модернизира държавата. Не един път обширната публична администрация в страната се е оказвала голяма спънка за няколко премиери. В административния сектор работят около 3 милиона души.Липсата на реформи е една от причините Италия да се класира на 58-о място от 190 страни в проучването на Световната банка Правене на бизнес. Страната заема мрачната 97-*** позиция за осигуряване на разрешителни за строеж, 98-*** за стартиране на бизнес, 122-ра при изпълнение на договори и 128-*** за данъчните правила.Марио Драги иска да наеме повече висшисти с диплома в публичната администрация, завършили в чужбина, и да накара университетите, професионалните служби и частния сектор да помогнат на икономика, която така и не успя да се възстанови от финансовата криза през 2008 г.https://***.bloombergtv.bg/a/8-***-ot-sveta/91160-mario-dragi-e-shansat-na-italiya-za-promyana отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Тия, които теглиха лесни кредити и купуваха жилища така, все едно си купуват една вафла, те ще платят цената, като ще лежат по корем и реват като магарета. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Зависи кой точно е собственик на дълга на ЕС и какви са неговите виждания.Иначе нали еврото е собственост на ЕС, печатницата е в Европа, обезпеченията и правата за тираж също...А другият вариант е да последват примера на препъващият се Джо - да напечатат 2-3 чисто нови трилиона и да ги вложат в инфраструктура, строежи и развиване на нови технологии. Разправя се че водело до чудеса и оправяло абсолютно всички обществени проблеми. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Кредиторът няма да се излъже и да вземе по-малко пари от длъжника си. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Обезценяване на кое? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Да рефинансирш при сегашните лихви, също е обезценяване. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Богатите или наглите?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Богатите държави не изплащат дълговете си.Или ги рефинансират, или ги обезценят посредством инфлацията. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Приватизиране на печалбите и национализиране на загубите.Демоктатично и правоверно.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар