Царевица, жито, соя, растителни масла: това е само една малка част от храните, които приемат хората почти навсякъде по света. Те обаче стават все по-скъпи, което е предупредителен сигнал за бюджетите на потребителите в световен мащаб.
Тази седмица индексът Bloomberg Agriculture Spot Index – който проследява цените на основни земеделски продукти, нарасна най-много от девет години насам, воден от рали при фючърсите на културните растения. Като се има предвид, че цените на храните и без това се намират на най-високото си равнище от 2014 г., поредното увеличение се следи отблизо, тъй като тези култури имат ключово значение за продуктите по магазините – от хляба и тестото до месото и дори газираните напитки.
Поскъпването на суровините застрашава и възстановяването на световната икономика, която прави плахи стъпки напред след последствията от коронавирусната пандемия. Те ускоряват и инфлацията при храните, което усложнява положението за хората, които и без това имат трудности заради загуба на работа или намалени доходи. За централните банки пик на цените във време на слаб растеж създава условия за нежелани политики и ограничаване на възможността за тяхното облекчаване.
„Изглежда има някаква бича сила зад цените в международен план“, посочва Абдулреза Абасиан, старши икономист на Организацията по прехрана и земеделие на ООН. „Индикациите са, че има малко причини да вярваме, че цените ще останат на настоящите си нива. По-вероятно е те да се увеличат още. Трудностите все още предстоят“, коментира той.
Увеличението на цените „изтласква основните храни отвъд възможностите на милиони бедни семейства, които вече имат трудности да преживяват“, коментира още Крис Никои, регионален директор за Западна Африка на Световната продоволствена програма.
Последният скок на цените следва месеци на поскъпвания заради увеличаващото се търсене от Китай. Цените на царевицата са се удвоили през последната година, соята е нагоре с 80%, а житото – с 30%. С продължаващия ръст на търсенето и неблагоприятното време в САЩ и Бразилия няма изгледи повишението да спре. Анализатори, включително такива от Rabobank, Mintec и HSBC Global Research, виждат риск от дори още по-високи цени, въпреки че те ще варират според пазарите.
Ефектът върху стоките по рафтовете в магазините вече може да се види при поскъпването на питките за тортила в Мексико, на говеждото в Бразилия, на палмовото масло в Мианмар. В САЩ беконът и другите меса също поскъпват.
„Тази тенденция ще продължи известно време и ще се прехвърли към потребителските стоки“, коментира Тосин Джак, анализатор на Mintec.
А рискът от инфлация при храните притеснява правителствата. Властите в Русия, един от водещите износители на зърно в света, са наредили да не се увеличават цените на дребно при някои основни храни, предприемайки мерки за ограничаване на износа. Боливия временно забрани износа на говеждо, за да гарантира наличностите у дома и да ограничи покачването на цените.
Като цяло разходите за храна в световен мащаб се покачват за 10 последователни месеца – най-дългото рали от над десетилетие, показват данни на ООН. Този скок връща спомените за 2008 и 2011 г., когато се стигна до бунтове в над 30 страни от Африка, Азия и Близкия изток, което на свой ред доведе до политическа несигурност и в крайна сметка до Арабската пролет.
Дори в богатите страни, където храната е малък процент от всички потребителски разходи, може да предстоят промени в някои цени. В Европа например разликата между поскъпването на суровините и на стоките в магазина е около шест месеца, показват данни на OC&C Strategy Consultants. Търговците на дребно и производителите обикновено използват различни похвати, за да смекчат удара за потребителите, като намаляване на промоциите или свиване на размера на продуктите, оставяйки цената без промяна.
„Щом веднъж основните суровини, като пшеница, захар, масла, започнат да поскъпват за продължителен период от време, то производителите нямат голям избор, освен да предадат тези по-големи разходи“, посочва Уил Хайлар, управляващ партньор на OC&C.
Суровините обаче не са единствените компоненти, които вдигат цената на храните. По-високите разходи за морски транспорт и други затруднения по веригата на доставка, както и пакетирането, също се отразяват. От Coca-Cola Co. вече посочиха, че налице са по-високи цени на пластмасата и алуминия, както и на кафето и царевичния сироп – основна съставка на газираните напитки. Nestle – най-голямата хранителна компания в света, предупреди, че няма да може да компенсира всички свои разходи за суровини и ще увеличава цените, където е подходящо.
„В момента това е една много волатилна среда, има слаба видимост и много изненади“, каза главният изпълнителен директор на Nestle Марк Шнайдер в разговор с анализатори. „Ще предприеме действия по ценообразуване“, допълни още той.
преди 3 години значи е време да си поискаме по високи заплати... нали! .. аз вече го правя де... и като гледам ще имам успех.. отиваме скоро към 20% повишение отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Сега с неправилен метод за държавно предоставяне на пари.Политиците, банкерите и другите сме жертви на грешната парична политика. Причната грешка създава щети и след достатъчно време е с катастрофална криза.С реалното съгласие на водещите политици (за да подсигури пари за плащане на щети от фаталната държавна грешка) централната банка намали основната лихва. Този подход за някакъв период отлага началото на катастрофална криза, ала за сметка на завишени щети.Ако не се допускаше злокобната парична процедура, държавата нямаше да има сегашни дългове.Защо мнозина пренебрегват фаталната парична грешка, ала страдат и коментират болезнени последици, например инфлацията?За устойчиво държавно развитие е необходим подобрен метод за държавно предоставяне на пари. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Той вече започна ценовия шок, искте да кажете, че идва по-голям. Била и Кауфланд в България дерат кожи със огромните надценки отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години ей за богинята в тези дънки е целата борба ... мани го мамона ... :))) https://***.youtube.com/watch?v=PMVx_KSRH9k отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Ето го светлото бъдеще - алчните да плющят и да възнасят слава на Мамона!А печатарите да минат на електронни носители,зер зелената боя голям харч! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години аз миналата година ноември изплющях половината неща с по 10% , сега другата половина с 25% ... и за септември , живот и здраве , съм предвидил още 10% ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Падна Бокаса и се почна... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години И то при светлото комунистическо бъдеще отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години А светлото евроатлантическо бъдеще кога?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар