Регулярният лобистки регистър на Великобритания, създаден от правителството на Камерън през 2014 г., също не съдържа данни за лобирането на бившия премиер. Докато „лобистите-консултанти“ на Уестминстър трябва да разкрият своята дейност пред регулатора или да платят глоба, Камерън не е бил задължен подробно да описва работата си, тъй като е бил пряко нает от Greensill.
Това е празнина в регистъра, която отдавна предизвиква предупреждения дори от самата лобистка индустрия.
Според Иън Андерсън от комуникационната агенция CICERO/AMO Великобритания трябва да приеме „регистър на лобизма, а не лобисти“,. Според него лобирането няма да бъде „най-популярната професия в света“, но той твърди, че по-изчерпателен регистър може да предизвика „огромно нулиране в обществените нагласи към лобирането, защото хората биха могли да го видят“.
Гудрич от Transparency International се съгласява, че е необходима „фундаментална“ реформа. „Ние сме една от малкото напреднали западни демокрации, които не разполагат с изчерпателен регистър на тези дейности - такъв, който обхваща всички - от консултанти до работещи в компании, с ясна информация за това кой на кого се опитва да повлияе, за какво и кога са се случвали разговорите“, казва той.
Рейчъл Рийвс от лейбъристите коментира пред медията, че сагата „илюстрира перфектно“ как съществуващите правила изобщо не работят. Нейната партия иска регистърът да включва вътрешни лобисти, а опозицията обещава собствена широкообхватна комисия за „почтеност и етика“ да въведе „по-справедлива рамка за търговско лобиране“.
Службата на кабинета, която контролира прозрачността в правителството на Великобритания, не е отговорила на искане за коментар на медията.
Онези, които се надяват да намерят доказателства за лобистките усилия на Камерън чрез откритите данни на Великобритания за министерските срещи, също ще бъдат разочаровани. Камерън не се появява никъде в правителствените дневници за прозрачност във връзка с работата му в Greensill.
„Нивото на детайлност, предоставено по отношение на тези дискусии, е доста слабо“, казва Гудрич, като допълва, че няма „никакви реални индикации за намерението на тези, които присъстват на срещите“. В САЩ и Канада, изтъква той, лобистите трябва да бъдат „много ясни за това, което се опитват да постигнат“, докато във Великобритания това зависи от правителството.
Камерън встъпи в длъжност, обещавайки да бъде реформатор и да ръководи „революция на прозрачността“, като коментира през 2013 г., че отвореното правителство е „абсолютно необходимо за потенциалния успех на нацията през XXI век“. На някои фронтове правителството му повиши прозрачността. Освен че въведе лобисткия регистър, той разкри и много повече информация за държавните договори и разходите на Уайтхол.
Все пак дори и по отношение на тези мерки Институтът за правителствен анализ открива, че революцията всъщност е блокирана, защото правителствените ведомства реагират по-бавно на исканията за свобода на информацията и изостават в данните за разходите. “Прозрачността е от съществено значение, но не непременно означава, че всичко е наред “, казва Уайт от IfG. По думите му винаги можеш да изсипеш един куп информация и данни в публичното пространство и да кажеш, че си прозрачен и всичко е наред.
Правителството на Обединеното кралство в понеделник очерта планове за разследване, което ще бъде ръководено от одитора на Уайтхол Найджъл Бордман. "Ние признаваме обществения интерес тук и затова премиерът възложи това разследване", казва говорител на премиера Борис Джонсън, като обещава, че скоро ще има отчет за разследването.
Друг орган, Комитетът по стандартите в обществения живот, който консултира правителствената етика, вече прави преглед на по-общите стандарти на Обединеното кралство. Преразглеждането на законите за лобиране на Великобритания е в ход, въпреки че малцина очакват значителни промени. За онези, които настояват за промяна, сагата с Дейвид Камерън предоставя възможност за действия с размах на междупартийна основа.