Предложението на САЩ за реформиране на международното корпоративно облагане е добра новина. Постигнатият компромис би бил не само победа за мултилатерализма и изход от задънената улица на ад хок цифровите данъци. Той ще е също така средство за гарантиране, че компаниите прозрачно плащат справедливия си дял, когато светът започне да се възстановява от пандемията, пише Financial Times в редакционен коментар.
Глобалната система за корпоративно облагане, заложена в международните договори, отдавна се нуждае от преразглеждане. Тя бе създадена за епоха, в която капиталовите инвестиции означаваха разходи за физически активи като фабрики или ферми с конкретна локация. Сега тя се бори да се справи с възхода на „нематериалните активи“, които могат да бъдат навсякъде, където дадена фирма реши. Това насърчи „надпреварата в посока надолу“ по отношение на данъците, като по-малките страни се съревновават да предложат най-ниската ставка, за да привлекат мултинационалните компании.
Последното предложение на американския президент Джо Байдън се основава на два стълба, предложени от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. Първият ще установи „данъчно право“ за държавите въз основа на частта от продажбите на компаниите, имащи потребители на тяхна територия. Наред с други неща това би позволило европейските страни да облагат повече от печалбите на американски технологични гиганти като Apple или Facebook.
Другият стълб ще създаде глобална минимална корпоративна ставка. Правителствата ще могат да изискват от компаниите да вдигнат данъчните си плащания, докато достигнат това договорено ниво. Това би предотвратило подхода за уязвяване на конккуренти икономики, който може да подкопае опитите на администрацията на Байдън да финансира своите социални и инфраструктурни разходи чрез по-високо корпоративно облагане. Без този долен праг големите американски компании биха могли да се насочат още повече към данъчните убежища.
Един пакт между големите богати държави ще позволи както на европейците, така и на американците да получат това, което искат. Той също би позволил на Джо Байдън и неговия финансов министър Джанет Йелън да покажат, че острите ръбове на глобализацията могат да бъдат по-добре изгладени чрез ангажиране със съюзници, отколкото чрез самостоятелната политика „Америка на първо място“ на неговия предшественик.
Доналд Тръмп блокира споразумението, разглеждайки го просто като оправдание за Европа да атакува американския бизнес. От своя страна Франция и Великобритания стартираха нови едностранни данъци върху дигиталните услуги. Индия също така вдига данъците върху чуждите технологични компании.
Сега Европа трябва да възприеме предложението на САЩ и да се възползва максимално от възможността. Като част от компромиса САЩ искат да разширят обхвата на пакета на ОИСР до всички големи международни компании. Това може да означава, че европейските мултинационални компании - от немски производители на автомобили до френски производители на луксозни стоки - ще плащат повече. Фокусирането само върху най-големите компании не е идеалното решение, но е просто и би тласнало света доста напред в правилната посока.
Като глобален минимум 21-процентната ставка, предложена от администрацията на Байдън, е твърде висока. По-ниско ниво пак ще даде на правителствата ефективна автономия да налагат по-високи ставки, ако желаят, особено при нововъведените данъчни ставки на база продажбите. Правителствата не трябва да се изкушават да възприемат корпорациите като бездънен източник на политически удобни данъчни приходи: в крайна сметка всички данъци, събрани от бизнеса, се заплащат от потребителите, акционерите или работниците.
Въпреки всичко ще има икономически ползи от едно ново международно споразумение. Ясните глобални правила за това как корпорациите трябва да се облагат, могат да намалят стимулите за прахосване на усилия за надхитряне на системата. Макар корпоративните данъци по своята същност да са изкривяващи, бизнесът се нуждае от социален лиценз за дейност; приносът към предоставяните от държавата услуги, от които той зависи, е част от това. Глобалният минимален корпоративен данък трябва да отразява компромис и по отношение на тези принципи.
преди 3 години Сегашното неправилно емитиране на пари причинява неограничени щети.Със злокобната процедура, колкото повече е обществения икономическия растеж толкова са по-големи щетите.Сега без значение от въведените данъци, държавата е жертва на лошото прилагане на пари. След достатъчно време, правителството е с обществено признат политически провал.Чрез държавни заеми се заплащат щети от опасното ползване на пари. Правителството се опитва да отложи начало на криза, за сметка на бъдещи завишени щети.Ако не се допускаше грешката при парите, държавата нямаше да има сегашни дългове.Заплахата за щети от емитиране на пари в съответна държава е прекратена, след като се въведе подобрено емитиране на пари.Сегашното неправилно емитиране на пари не е вечно.Стремежът към прогрес подсигурява за подобрено емитиране на пари отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Ако разбирам правилно, САЩ продължават да опитват да измъкнат големите технологични компании да не плащат данъци. Поставят условия които не са приемливи и справедливи спрямо по малките компании. Търговската война ще продължи. ФЕЙСБУК например спокойно може да бъде забранен в ЕС и живота ще си продължи съвсем нормално, даже и по добре. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години "Европа трябва да възприеме данъчното предложение на САЩ". "...по-малките страни се съревновават да предложат най-ниската ставка, за да привлекат мултинационалните компании."Това ми напомня един филм, в който отряд националсоциалисти "посети" влака, в който пътуваше Айнщайн, и караше пътниците да повтарят наред с "Хайл Хитлер" и "Смърт на евреите". Когато дойде редът на Айнщайн той попита кротко: - Господа, защо трябва да желая собствената си смърт? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Страни като Ирландия, България, Кипър, Малта никога няма да се съгласят на такова нещо. Или поне не би трябвало. Ниският корпоративен данък е едно от малкото ни предимства пред останалите страни от ЕС. Само *** би се съгласил да го махне... но пък в родната политика - колкото искаш такива. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години НЕ ТРЯБВА ДА СЕ ПОЗВОЛЯВА НА НИКОЙ ДА СТАВА ТОЛКОВА ГОЛЯМ !! --не трябва, ама те последните 10 години само им помагат в тая посока... че даже се чуват и гласове които съжаляват че в Европа не е настанала същата вакханлия :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години този данък е с ниска тежест в общото данъчно облагане . може да се мисли за прогресивна скала зависеща от различен набор условности : брой работни места , размер на внесени акцизи , размер на печалбата , съотношение капитал/печалба , съотношение материални активи/печалба ... може да се мисли в тази посока ... и най-важното !! НЕ ТРЯБВА ДА СЕ ПОЗВОЛЯВА НА НИКОЙ ДА СТАВА ТОЛКОВА ГОЛЯМ !! особено за международните компании ... там е заровено кучето ... !! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Под ресурси разбирай .... въглища, нефт,газ,злато и т.н. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Всичко хубаво , но какво би привлякло нови инвестицийки в по бедни държави и такива на които лиспват ресурси например Малта или дори България ? Просто фирмите ще си правят централите в Германия защото там данъка е същия а останалите са се спасяват. Струва ми се,че този данък е пълен запъртък. отговор Сигнализирай за неуместен коментар