Да се каже, че тези усилия не са довели до нищо, би било драстично подценяване. Но идеите бяха безплодни при международните разговорни, като реалното действие през последното десетилетие беше в начина, по който правителствата се отказаха от опитите да предотвратят изтичането на печалби и вместо това се насочиха към намаляване на своите данъчни ставки. От 37 членове на ОИСР 24 са намалили корпоративните си данъци от 2008 г. насам. Само седем са ги повишили.
В известен смисъл това осигурява частично решение на проблема. Ако можете да намалите данъчните си ставки под тези на, да речем, Швейцария (както например направи Великобритания), премахвате по-голямата част от стимула за мултинационалните компании да пренасочват печалбите си там. Проблемът е в това, че след като Ирландия поддържа 12,5% данък, а Каймановите и Британските Вирджински острови, и подобните им, изобщо не облагат корпоративните печалби, това е надпревара към дъното, която правителствата на богатите държави могат да спечелят само чрез драстично намаляване на разходите или чрез прехвърляне на все повече и повече от фискалната тежест върху плещите на избирателите от средната и работническата класи.
Йелън е права да се опита да се справи с това, но предизвикателствата да се направи каквото и да е, остават значителни. Големите компании и корпоративни лобита работят далеч по-трудно с Китай, отколкото с Бермудските острови, Холандия и Сингапур. Най-богатите корпоративни дарители във всяка развита икономика печелят изключително много от провала на света да действа колективно по този въпрос. Ще бъде трудно да се привлекат юрисдикциите с ниски данъци, като се имат предвид колко фундаментални са стратегиите за минимизиране на данъците за техните икономики.
Америка разполага със значителен лост, за да постигне своето в международните финансови дела. Всяка държава по света трябва да спазва санкциите на САЩ, независимо от правилата в собствената си страна, благодарение на начина, по който доларът се използва като оръжие от поредни администрации във Вашингтон през последното десетилетие. Санкционираната управителка на Хонконг Кари Лам получава заплатата си в брой, защото дори китайските банки в Хонконг не искат да рискуват да попаднат под ударите на Министерството на правосъдието на САЩ.
Ако има истинска воля за ограничаване на минимизирането на данъците, това предполага, че администрацията на Байдън трябва да може да намери начин. Неуспешните опити за реформи през последното десетилетие обаче дават основание да се съмняваме, че промяната е на път. При цялата реторика извън Вашингтон, корпоративните данъчни ставки през 2030 г. е по-вероятно да бъдат по-ниски спрямо сега, а не по-високи.