Рефлексивното прибягване до санкциите като панацея, дори когато те са имали ограничени резултати в промяната на поведението на Русия през последните седем години, няма да засили способността на ЕС да служи като отговорен и ефективен пазител на континенталния ред и сигурност.
САЩ и ЕС виждат Русия като заплаха за европейската структура, основана на правила, докато Русия се чувства изключена от основните компоненти на евроатлантическия ред за сигурност. Ситуацията е същински структурен конфликт, който обикновените политически инструменти трудно ще отстранят. Поради това на заседанието на Съвета този месец държавите членки трябва да имат предвид три неща, посочват анализаторите.
Първо, при липсата на настоящи и близки бъдещи перспективи за съществена ангажираност с Москва страните трябва да сдвоят всички твърди мерки спрямо Русия с пропорционална и интелигентна демонстрация на сдържаност. Например, това може да бъде постигнато чрез настояване за по-дълбока интеграция с Украйна, Молдова и Грузия, като същевременно се смекчи прибягването до санкции.
Държавите членки трябва да бъдат внимателни, за да гарантират, че преследването на по-ефективна, стабилна и автономна външна политика на ЕС не задълбочава съществуващите геополитически разломи.
Второ, когато отговаря на заплахите за сигурността днес и утре - включително неразпространение и контрол на оръжията, транснационални престъпления, тероризъм, изменение на климата и пандемии, големи движения на хора или асиметрични конфликти в периферията, ЕС не може да се справи с това сам. Макар че някои бързи решения могат да бъдат постижими, не може да се избегне сътрудничество и смислен диалог с Русия по въпросите за Сирия, Либия или Иран. Русия присъства и ние, Западът, трябва да се научим как да говорим с нея, дори когато ценностите са диаметрално противоположни.
Трето, въпреки че лидерите на ЕС могат да обмислят как да отговорят на непосредствените опасения, те също не трябва да изпускат от поглед необходимостта от дългосрочно мислене. Последователното определяне на приоритетите на краткосрочните императиви често се противопоставя на появата на съществена обща външна политика. За тази цел трябва да се изготви пътна карта от политически стъпки и мерки за изграждане на доверие, които в крайна сметка да доведат до провеждането на среща на високо равнище за европейската сигурност до 2025 г. - 50-годишнината от заключителния акт от Хелзинки.
Целта на такава среща на върха не би била да се постигне съгласие за нов набор от правила за европейския ред за сигурност, а по-скоро да се потвърди колективно значението на принципното сътрудничество в евроатлантическия регион.
Европейският ред за сигурност остава крехък и фрагментиран. Във все по-сложен и многополюсен свят традиционните споразумения за контрол на оръжията ще стават по-спорадични и показателите за взаимно доверие ще бъдат по-трудни за дешифриране. Не трябва обаче да се стига до голяма война, за да се възстанови или изгради нова европейска система за сигурност.
Въпреки трайните предизвикателства в отношенията между Брюксел и Москва, подходът за сътрудничество към континенталната сигурност остава жизнеспособен път към по-силен, по-устойчив и по-способен ЕС, заключават авторите на анализа.
преди 3 години Забрави "амин" да напишеш и да си чукнеш главата в пода няколко пъти в посока статуята на свободата и с гз към петолъчката над Кремъл :D отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години "Русия е диктатура.С нея трябва да се преговаря само много учтиво и много добре въоръжено."Отвори си учебника по история да видиш как са завършвали такива опити ... : ))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Ходил е лавровко в Китай, да даде отчет на шефа. Че както да ги захапали откъм Сибир, скоро да не изчезне и Приморския край... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Сигурността на сътрудничеството все още е от значение за ЕС и Русия След като Лавров ходи в Китай (след американо-китайският скандал), никак не съм убеден. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Русия е диктатура.С нея трябва да се преговаря само много учтиво и много добре въоръжено. Иначе няма никакво сътрудничество, а притискане, налагане, изнудване и други подобни. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Режимът на жужето няма интерес да има по-добри отношения с ЕС, по една много проста причина - няма да го има външния враг, с който да се обясни мизерията на населението.Държавата-бензиноколонка в момента хем си продава горовата на ЕС, хем обаче ЕС бива ползван за плашило от пропагандата на пyтeтo.Ако отношенията се стоплят, крепостните ще почнат да питат "Защо е толкова зле", а сега лесно им се обяснява. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Виж ти, започват да звучат нотки на сериозност. Може би са доста позакъснели. Руският стремеж за експанзия винаги е бил проблем за европейските страни. Пътят да се овладее и приглуши този стремеж никога не е бил пряката конфронтация. Има много съвременни методи да се пренасочат интересите на руския елит в подходяща посока. Не знам обаче дали това ще е възможно след като в САЩ отново хора като Виктория Нюланд са на власт. И да не забравяме Байдън. Разбра се нито Байдън, нито Путин са вечни. В статията ми направи впечатлени използването на термина "геополитически разлом". За мене това определение най-точно описва съвременната ситуация. Разломът е дълбока пукнатина, която се появява някъде. Тя може да се запълне след време, но може да раздели завнаги двете страни на разлома, например както при континентите. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Yбиецът ке падне! отговор Сигнализирай за неуместен коментар