Недостиг на всичко
„Така е от декември“, казва Краниг. „Ще се стигне до недостиг не само на храни, но и на всичко. Няма да се учудя, ако цените на някои превозвачи се удвоят за сезона 2021-2022 г. в сравнение с предходната година“, допълва той.
Ако тази прогноза се сбъдне, част от тези цени ще се прехвърлят на потребителите в Европа и САЩ, когато те се върнат в кафенетата, ресторантите и офисите при евентуално напредване на ваксинацията.
Кризата с контейнерите се изостря точно когато американските спедитори се опитват да увеличат износа към Азия. Китай увеличава доставките на американско зърно, за да поддържа храненето на възстановяващите се от чумата по свинете стада. Ситуацията е такава, че много купувачи се отказват от контракти, забавят покупки или търсят зърно от насипни товари, за да избегнат високите транспортни разходи.
Все пак, въпреки тези тенденции, според Bloomberg глобален рязък ръст на цените на храните е малко вероятен. Само малък дял от зърното и маслодайните култури се търгуват в контейнери, според Арно Пети, изпълнителен директор на Международния съвет по зърното в Лондон. Останалите пътуват с насипни товари.
Не е ясно и каква част от ръста на цените за каргото ще се прехвърли на потребителите предвид икономическото забавяне заради коронавируса.
Спиране на доставки
Hapag-Lloyd AG през миналата година предупреди клиентите си, че спира доставките с контейнери на северноамерикански селскостопански продукти, за да препозиционира празните си контейнери в Азия. Компанията отчита най-силния ръст на търсенето на контейнери след един от най-големите спадове, които някога е преживявала.
Пандемията доведе до ръст и на търсенето на хладилни контейнери, особено на фона на предположенията, че вирусът се е разпространил по света заради внос на храни. На пристанището в Далян има толкова много хладилни контейнери, че е невъзможно всички да бъдат поддържани включени.
Заради вируса вносът на свинско месо в Китай се сви, което доведе до силен ръст на цените на едро. Това принуди правителството да освобождава месо от резерва, за да адресира търсенето.
Недостигът на работна ръка по пристанищата заради коронавируса също забавя някои операции и влошава недостига на контейнери. Стачките в Аржентина доведоха до ръст на търсенето на американски селскостопански продукти в Азия, а това допълнително увеличава конкуренцията за контейнери.