IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Последиците на Brexit: Митнически хаос въпреки сделката

150 000 британски компании, които изнасят изключително за ЕС, ще трябва да се справят с митническите декларации за първи път

16:40 | 19.01.21 г. 2
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;&nbsp;Chris Ratcliffe/Bloomberg</em></p>

Снимка:  Chris Ratcliffe/Bloomberg

Дори и големите доставчици капитулират

Бюрократичният хаос засяга дори опитни логистични фирми. Услугата DPD трябваше напълно да спре доставките до Великобритания от 4 януари. Дъщерното дружество на френските пощи не доставя и в обратна посока. „В момента работим по решение", съобщава говорител. „Все още не можем да кажем кога ще има доставки от Великобритания до ЕС“, казва той.

Пред лицето на бюрокрацията за Brexit в началото на годината капитулира дори  спедиторът DB Schenker. Най-големият европейски превозвач с камиони временно спря своята сухопътна връзка от континентална Европа до Великобритания. Има значителни проблеми при справянето с митническите формалности, казва говорител.

Подвеждащите хвалби на политиците за сделката в последния момент, която те договориха на 24 декември, вероятно също е виновна за проблема. „Индустрията често надценява сделката за Brexit в навечерието на Коледа“, казва спедитор от Вестфалия, който не иска да бъде назован. „Фактът, че сега има споразумение, се тълкува погрешно от мнозина, които смятат, че нещата си остават постарому“, допълва той. 

Тъй като Великобритания, подобно на Китай или Южна Корея, се превръща в трета страна, няма освобождавания от данъка върху продажбите при внос, от които в рамките на ЕС се възползват пратки на стойност до 22 евро. „Данъкът върху продажбите върху вноса трябва да бъде платен от първия цент на цената“, потвърждава Сандра Мей, митнически експерт в компанията Händlerbund от Лайпциг.

Освен това някои стоки са заплашени от сложни митнически разпоредби, които биха могли да струват скъпо на получателя. Сделката за Brexit гарантира движението на стоки между Великобритания и ЕС без мита. Това обаче се отнася само за артикули, които са „предимно“ произведени в участващите страни.

И още нещо усложнява нещата: различни квоти се прилагат за всяка отделна продуктова група. „Във всеки случай ние генерираме по-високи разходи поради митническото оформяне“, казват от компанията за каталожна търговия Otto.

Последствията от тези правила за произход сериозно нарушават веригите за доставка. Досега износители от Далечния изток и китайски онлайн доставчици като Alibaba и приложението за пазаруване Wish предпочитаха британския остров за вноса на стоки в ЕС. Там, както се твърдеше сред фирмите за износ, митничарите са по-сговорчиви, отколкото в останалата част на Европа.

Тъй като обаче артикулите от тези търговци не са с произход от Великобритания, митата се дължат отново, когато се транспортират до ЕС. Чифт дънки от Бангладеш ще бъдат с осем процента по-скъп, телевизор от Китай - с 14 процента.

Amazon предупреждава за мита и данъци

Онлайн търговецът Amazon също страда от всичко това през последните седмици. Американската група промени логистиката си, така че доставките от Amazon.co.uk до континентална Европа да се избягват, доколкото е възможно.

Говорител на компанията потвърди за мярката. Клиентите от ЕС, които все още поръчват артикули във Великобритания, сега ще получат няколко предупреждения: доставката може да бъде предмет на допълнителни мита, данъци и такси за внос, информира Amazon клиентите по имейл от началото на годината.

Безплатното връщане във Великобритания е достъпно само ако поръчаните стоки са дефектни или неправилно доставени. Amazon начислява транспортни разходи, митнически и вносни такси на всеки, който върне стоките на острова, просто защото не ги харесва.

Най-голямо объркване обаче предизвикват новите разпоредби в трансграничната търговия с храни. Например от 2021 г. британските износители ще трябва да издадат ветеринарен сертификат за месни продукти, риба, плодове и зеленчуци в родната си страна, който ще трябва да представят на вносителите от ЕС.

И ако тези предварителни уведомления и здравни сертификати бъдат пропуснати, доставките на границата ще бъдат върнати. „Липсата на признаване на ветеринарните сертификати и обработката на опаковъчния материал ще създадат проблеми на практика - в обозримо бъдеще“, предупреждава Нилс Бойк от Германската спедиторска асоциация DSLV.

В началото на годината жертва на това стана и британската верига универсални магазини Marks & Spencer, която вече почти не успява да снабдява с продукти своите хранителни подразделения във френската столица Париж. Рафтовете на много британски супермаркети в Северна Ирландия, която все още е част от вътрешния пазар на ЕС, се изпразниха заплашително през последните няколко дни.

А от април строгите разпоредби ще важат и в обратна посока, така че вериги като Aldi и Lidl скоро биха могли да имат проблеми с доставките си в магазини във Великобритания.

Докато търговията между Великобритания и България остава безмитна, защото според споразумението между Брюксел и Лондон има малко продукти с квоти, които не касаят България, то не така стои въпросът с хранителните продукти. 

„Цената на вносните хранителни продукти в Обединеното кралство ще се повиши, абсолютно неизбежно е", очаква Веселин Илиев, но не се нае да прогнозира какъв ще е ръстът. „Но дори да е двоен - това няма да е изненадващо”, допълни той. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 04:47 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

2
rate up comment 2 rate down comment 0
driverf1
преди 3 години
Каквото търсели.....,това намерели.....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 5 rate down comment 2
дядя Вова
преди 3 години
За что боролись на то и напоролись :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още