IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Пълното затваряне на бизнеси крие много рискове

Подобно решение пpeди пpaзничния ceзoн нaнecло нeпoпpaвими и дългoтpaйни щeти и върху цялата икономика

14:56 | 15.12.20 г. 2
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Снимка: Carla Gottgens/Bloomber</p>

Снимка: Carla Gottgens/Bloomber

През месеците, които иначе се характеризират с ограничаване на продажбите в основния сезон на отпуските или в края на градинарския сезон, индустрията на DIY (направи си сам)  отчита добри резултати в Европа. Тенденцията със сигурност се дължи главно на липсата на възможности за пътуване през странната 2020 г., но проучванията също така ясно показват новото желание за „направи си сам“.

Първо към числата: От януари до септември мегамагазините от типа „направи си сам“ с градински центрове в Германия са имали оборот от 17,32 милиарда евро, което съответства на увеличение на оборота от 15%. На сравнима база това дори възлиза на повишение от 15,4%.

В Австрия, която беше засегната от блокирането през пролетта в много по-голяма степен от съседните страни, увеличението в общите продажби от 2,3 милиарда евро възлиза на ръст от 11,4%,, а на сравнима база - на 10,2%. Мегамагазините „направи си сам“ с градински центрове в Швейцария отчитат продажби от 2,76 милиарда швейцарски франка, което е със 7,4% повече спрямо година по-рано, отчитат от специализираното издание Gabot.

Подобни са данните за скандинавските страни.

Индуцираната от пандемия „принудителна“ връзка с дома създава у много клиенти трайно желание за подобряване на дома в по-широк смисъл. Изпълнителният директор на BHB Питър Вюст твърди че „многобройните проекти за обновяване, обновяване и разкрасяване, с които нашите клиенти се занимаваха през последните месеци, показват, че творческият потенциал, както и свободното време за проекти от типа „направи си сам“ продължава да е налице и че успехът в тези проекти носи забавление и разсейване“.

И наистина, в редица страни по света ефектите от Covid-19 доведоха до значително нарастване на продажбите в сектора през 2020 г. Стефано Ботър от Euromonitor International спомена този феномен в своята онлайн презентация по време на Global DIY Network, цитирайки редица примери: 8,1% ръст в Австралия, 4,1 на сто в Нидерландия и 1,8 на сто в Южна Корея. Дори и умереното увеличение с 1,0% в САЩ се счита от Ботър за една от положителните тенденции с оглед на драматичните последици от пандемията на най-големия пазар за сектора „Направи си сам“.

На всичко това обаче скоро може да се сложи край, поне за България. По-рано във вторник от Сдружението на заведенията в страната призоваха за незабавно отваряне на всички затворени със заповед на министъра на здравеопазването бизнеси и обявяване на правилата, при които ще работят. От сдружението настояват забрани за работа да се въвеждат само и единствено за всички сектори, които не обхващат стоките от първа необходимост.

Но докато в повечето страни от ЕС магазините от типа "Направи си сам" (DIY) се считат за съществени магазини и са изключени от блокиранията, това не е така в България и при евентуално затягане на мерките може да се стигне до затварянето им. Което би било нелогично, защото тези магазини също са особено важни поради нуждите на потребителите от спешни ремонти и подобрения в дома (отопление, ВиК, електричество, заключване и пр.), особено когато голяма част от населението остава вкъщи. 

Едно евентуално пълно cпиpaнe нa бизнeca - и тo тoчнo пpeди пpaзничния ceзoн, би нaнecло нeпoпpaвими и дългoтpaйни щeти и върху цялата икономика. Като цяло тъpгoвиятa нa дpeбнo генерира огромен дял за икономиката, а в Coфия cпopeд cĸopoшнo изcлeдвaнe нa ИПИ тoзи ceĸтop cъcтaвлявa нaд eднa пeтa oт иĸoнoмиĸaтa, генерирайки 19 млpд. лв. пpeз 2019 г. И понеже никой сектор не е самостоятелен сам по себе си, може да се очаква и „ефект на доминото“ върху поддоставчиците и производителите. Те може да са принудени да намалят разходи и работни места, което може да се отрази негативно и на потребителското настроение.

Смисъл би имало не пълното затваряне на бизнесите, а балансиран и гъвкав подход, по подобие на взетите в европейските държави решения. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:55 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

2
rate up comment 5 rate down comment 2
ing5rov
преди 3 години
бивш търговец-настоящ *** ... мхм , изкачваш се по стълбицата ... : )))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 6 rate down comment 3
фиг.1
преди 3 години
"Празничните продажби" съставляват голяма част от годишните продажби и лично аз не мисля, че са полезни за бизнеса. Като бивш търговец смятам, че те облагодетелстват големите вериги за сметка на по-малките магазини. Като говорим за щети...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още