Топенето на леда в Северния ледовит океан удължи значително тазгодишния плавателен сезон за танкерите, пренасящи природен газ в региона - поредният знак, че темпът на изменение на климата се ускорява в най-северните географски ширини на Земята.
Северният морски път, простиращ се на повече от 3000 морски мили между Баренцово море на запад от Русия и Беринговия проток в източната част на страната, традиционно се отваря от юни до октомври, когато по-високите температури топят леда. Тази година пътуванията започнаха месец по-рано и ще продължат поне до края на декември. Рекордно високите температури означават по-бавно замръзване през есента.
„Тази година може да се превърне в повратна точка за Арктика“, споделя Саманта Бърджис, заместник-директор в програмата „Коперник“ на Европейския съюз. „Това беше доста необичайна година, тъй като (метеорологичните) условия, по-топли от обикновено, бяха невероятно устойчиви през цялата година“, добавя тя.
Удължаването на плавателния сезон в Арктика е един от най-осезаемите признаци, че регионът се затопля над два пъти по-бързо от останалия свят. За годината, която вероятно ще се класира сред трите най-топли в историята - ако не и най-горещата досега - Арктика е този регион, който регистрира най-забележителните увеличения на температурата, сигнализирайки за наближаващото огромно бедствие, свързано с климата, пише Bloomberg.
Арктика
Покачването на средните температури с над 5 градуса по Целзий през първите 10 месеца на 2020 г. подхранват най-активния сезон на горски пожари в историята. Високите атмосферни температури са довели до повишаване на температурите и на водата. Площта на морския лед достига най-ниските си стойности за юли и октомври досега. Размразяването на слоя трайно замръзнала земя (вечна замръзналост) заплашва петролната, газовата и обществената инфраструктура в северните части на Русия, Канада и Аляска.
Но това което е пагубно за планетата, индустрията на втечнен природен газ (LNG), генерираща около 100 млрд. долара годишно, разглежда като възможност.
Търговията с товари с LNG се е увеличила през последните години, довеждайки до ръст на потока от танкери, транспортиращи стоката от находищата в Африка, Близкия изток и Австралия до доходоносни пазари, главно в Азия. Топенето на леда в Арктика намалява разходите за доставка на товари, предоставяйки по-къс маршрут за танкерите, които иначе трябва да преминат през Суецкия канал или покрай южното крайбрежие на Африка.
Арктика3
Водите на Баренцовото и Карско море остават до голяма степен без лед до ноември, според програмата „Коперник“. На изток ледената покривка в Чукотско море между Русия и Аляска се е свила с повече от 45% от края на 70-те години на миналия век, според Рик Томан, специалист по климата в Центъра за оценка и политика на климата в Аляска.
Колкото по-дълго Северният морски път остава отворен, толкова повече товари с втечнен газ могат да се насочват директно към Азия, където горивото се консумира от промишлеността и производителите на енергия в Китай, Япония и Южна Корея. Русия и LNG индустрията работят за удължаване на този плавателен сезон, като оперират с най-големия ледоразбивач в света, който започва дейност през октомври, за да придружава танкерите по техния път.
Захранваният с ядрена енергия ледоразбивач „Арктика“ е способен да пробие лед с дебелина до 2,9 метра, почти една трета повече от сегашното поколение кораби в руския флот. Това ще помогне на компанията „Новатек“ да транспортира своите товари с втечнен природен газ от полетата на полуостров Ямал в Северна Русия до съответните пазари.
Изключителните климатични условия през тази година вече позволиха рекорден брой пътувания до Азия през Северния морски път. През този сезон ще бъдат направени около 30 такива, или с пет повече от първоначално прогнозираното, споделя Марк Гетвай, главен финансов директор в „Новатек“.
Арктика2
В продължение на години газовата промишленост и износителите на втечнен природен газ популяризират своите горива като по-чиста алтернатива на въглищата. От „Новатек“ казват, че заводът на компанията за втечняване на газ е сред най-ефективните в света, отделящ едни от най-ниските нива на емисии на въглерод и метан. Дружеството също така използва танкери, които изгарят LNG, с което се намалява замърсяването на флота.
Успехът на LNG индустрията в Арктика тревожи учените и екологичните групи, които допускат увеличаване на броя кораби, които минават през Северния морски път, което ще ускори топенето на ледовете там. Присъствието на повече танкери също увеличава риска от аварии и разливи в район, където биологичното разнообразие е крехко.
преди 3 години Откриването на северният морски път не би създало нова възможност на LNG.Газовозите на Новатек и в момента позват маршрута. За тях не е нова възможност. Останалите консуматори и производители на LNG са географски така разположени, че не могат да се възползват от северният морски път. /с едно изключение Норвегия. Там има друг проблем/Новият маршрут може да е от полза само за превоз на стоки и товари от Китай и Япония за Европа и обратно с товарни корби.Има още един проблем който не се споменава в статията. По този маршрут могат да се движат само кораби с ледови клас какъвто болшинството от кораби нямат. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години "Успехът на LNG индустрията в Арктика тревожи учените и екологичните групи, които допускат увеличаване на броя кораби, които минават през Северния морски път, което ще ускори топенето на ледовете там."мдааа ... сериозен аргумент ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар