В нормални времена образованието представлява скромна част от държавните разходи. С икономическия шок след Covid-19 опасността е, че училището, което често се бори да демонстрира краткосрочна възвръщаемост, ще изостане още повече.
Благотворителната организация изчислява, че страни като Гана, Мавритания и Гамбия харчат повече от три пъти повече за обслужване на дълга на своите търговски и държавни кредитори, отколкото за началното образование. Без допълнителни отсрочки и по дълговете всяка допълнителна помощ, която тези страни получават, ще бъде пренасочена към лихвени разходи и други нужди, но не и за образование.
Същевременно намаляват и външните източници на финансова помощ за развиващия се свят. Миналия месец Великобритания например намали своята международна помощ за развитие от 0,7% от брутния вътрешен продукт на 0,5%. Това накара Лиз Суг, министър на Обединеното кралство за устойчиво развитие и новоназначен специален пратеник за образованието на момичетата, да подаде оставка. Тя определи решението като „коренно погрешно“.
Мярката е лош предвестник на председателството на Великобритания на Г-7 през следващата година и ролята на страната като съдомакин на конференцията за Глобалното партньорство за образование (GPE). Тази многостранна инициатива търси 5 млрд. долара допълнителна донорска подкрепа за обучение в по-бедните страни.
Множество други свързани с училищата програми и организации се борят за публично финансиране, включително „Образованието не може да чака“, което събира пари за подпомагане обучението на бежанци.
Водят се дискусии за международен финансов механизъм за образованието, който да се финансира чрез капиталовите пазари, подкрепен от правителствата, и насочване на частна и благотворителна подкрепа чрез отделни фондове за социално въздействие. Няма обаче консенсус относно това как да се разпредели финансирането между посредническите организации или как да се изразходват средствата. Световната банка подчертава необходимостта от справяне с „образователната бедност“ – основната грамотност до 10-годишна възраст.
Други подчертават предучилищните години, програмите за хранене в училище или подобряването на практическите, техническите и професионалните умения, за да се приведат по-добре по-възрастните ученици към нуждите на пазара на труда. ЮНЕСКО подчертава значението на социално-емоционалното и поведенческото успоредно с когнитивното обучение.
Появяват се обаче някакви нови механизми за помощ. Алис Олбрайт, главен изпълнителен директор на GPE, подчертава, че правителствата са в най-добра позиция да идентифицират собствените си нужди, докато нейната организация предлага финансиране и подкрепа за споделяне на най-добрите практики в сферата.
Службата за развитие на външните работи и общността на Обединеното кралство помогна да се свика Глобалната консултативна група за образованието с помощта на Световната банка. Панелът стартира оценка на рентабилни начини за подобряване на обучението в страните с по-ниски доходи.
Най-високо класирани са програмите, предоставящи информация на родителите и децата за образованието, което носи добри доходи, както и интервенции за подобряване на преподаването.
Картик Муралидхаран, професор в Калифорнийския университет в Сан Диего, предупреждава, че тъй като много преподавателски интервенции не работят ефективно, администраторите трябва да инвестират повече в мониторинг и оценка на техните ефекти.
Дейвид Мойнина Сенге, министър на образованието в Сиера Леоне, която през миналата година отдели една трета от държавните разходи за образование с особен акцент върху момичетата и бедните в селските райони, добавя, че паралелно със здравната криза се случва и криза в образованието. „Ако не успеем да се справим с това, рискуваме да изтрием огромна част от постигнатия напредък. Трябва да се уверим, че следващото поколение е снабдено с правилния набор от умения“, допълва Сенге.
Докато обаче повече от колегите му не се ангажират с по-голямо финансиране и съсредоточаване върху резултатите, образованието рискува да не бъде възстановено и направено по-добро, а по-скоро изоставено.
преди 3 години Това е немислимо! Не бива, под никакъв предлог, да се нарушава методологията и учебните планове! Само така могат да се генерират бъдещи професионални кадри, от които Родината ще се нуждае! Болните и карантинизирани ученици трябва да приемат допълнително обучение, в дните предвидени за ваканция! Трябва да положат успешно изпитвания и класна!!! Всичко друго е умишлена професионална немърливост! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Ритна видинския магналко под опашката и веднага се активира. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години А родителите на децата които увреждаш, знаят ли че един неук расист ги учи ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години А, ами дай да оставим "дъртите" да ***, щото децата нямали самодисциплина да учат онлайн? Като учител трябва да ти кажа, че много ученици сега - когато не са в час да се халосват едни-други и да се лигавят, показват много повече отговорност и самосъзнание и вдигат резултатите си !!! И в час вземат повече участие и то съвсем адекватно, защото сега няма кой да им пречи да слушат и да ги разсейва. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Отчасти си прав, ама само отчасти. Не забравяй, че ного от най-великите Българи са се САМООБРАЗОВАЛИ. Тогава не е имало таблети и интернет. И тия могат. Имаш ли представа някои деца по света какви препятствия преодоляват всеки ден, за да идат на училище? Едни китайченца се катерят по въжена стълба към 150 метра за целта... а и в Африка - гледах как кенийчета ходят всеки ден по 20 километра пеш през саваната, рискувайки да ги изяде лъвът - но ходят на училище. Други - и на гръб да ги носиш до училище, пак няма да учат. Помниш ли ония от Гърмен, дето имаха специален автобус - да ги кара от маалата до училището, дето е само на 500 метра и пак - в четвърти клас, не знаеха и азбуката? Ама - също като описаните - ного добре знаеха как да се размножават !!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Жалък коментар! Най-засегнати от ковид са точно децата, които ги жертваха за заради дъртите динозаври, които само точат нои отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Тесногръд поглед по темата имаш - "който иска да учи ще намери начин" - едва ли, когато си заобиколен от мизерия, водиш ежедневна борба за оцеляване и нямаш осигурен достъп до образование в близките 100 км., нямаш перспектива за работа, нямаш таблет/телефон, нямаш интернет...Единствената перспектива е емиграция - но как когато си на 7 години и имаш един *** на гърба си, дори нямаш обувки... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години А, демек за няколко месеца неучене са забравили буквите и цифрите, ама не са забравили да се чифтосват ???? То примитивите с IQ 75 и надолу, винаги ще си намерят оправдание !!! Който иска да учи, ще намери начин, който не иска, ще намери оправдание - с и без коронавирус. отговор Сигнализирай за неуместен коментар