IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Пандемията причинява и образователна криза

В много страни прекъсването на образованието заради коронавируса води до ранна бременност, детски бракове и увеличаване на бедността

08:01 | 18.12.20 г. 7
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

Когато Уганда затвори училищата си през април заради коронавируса, Чарлз Оборе скоро започна да вижда жертвите сред неговите ученици и колеги. Той очаква напрежението да ескалира през следващите месеци, пише FT.

Седем от тийнейджърките, на които той преподава, в момента са бременни и почти сигурно ще отпаднат от образование. Много ученици изостават от обучението си.

„Беше наистина ужасно“, казва Оборе, който преподава в училище в Куми, малък град в източната част на страната. „Налице е огромна пропаст в образованието за нашите деца. Повечето от тях не са чели у дома. За моите колеги, които преподават в началното училище, е трудно: учениците са забравили основната математика и как да четат на английски“, допълва той.

Covid-19 наложи тежко бреме на училищата в световен мащаб. В страните с най-ниски доходи обаче ситуацията е още по-тежка. Освен проблемите с образованието, увеличават се бедността, конфликтите и насилието в общностите. Оборе казва, че е трябвало да намери други източници на доходи поради съкращаване на заплатите. Някои от колегите му са се отказали от учителската професия.

Пандемията разкрива и подчертава по-дългосрочните структурни недостатъци, които отдавна пречат на децата да постигнат своя потенциал в училищата по света. Сега основният риск е да се ограничи капацитетът на възстановяването до старото нормално състояние от миналата година, а за изграждане на по-добро бъдеще дори не може да се говори, коментира Чарлз Оборе.

Хайме Сааведра, бившият министър на образованието на Перу, който сега оглавява световната образователна практика в Световната банка, казва: „Изживяваме най-големия шок за глобалната образователна система в съвременната история. Никога не сме имали двоен шок като този: пандемията доведе до продължително затваряне на училищата и до глобална финансова криза“.

Неговата агенция изчислява, че до 1,7 млрд. ученици са били извън училище тази година, като 600 млн. още не са се върнали в училище. Експертите констатират, че кумулативната „загуба на обучение“ заради блокадите може да намали бъдещите доходи на децата през целия им живот с 10 трлн. долара. Това рязко ще възпрепятства техните възможности в живота и ще задържи по-широкото икономическо развитие в техните страни.

Световната банка предполага, че от 7 до 10 млн. деца в училищна възраст могат да отпаднат изцяло от училище, тъй като доходите на техните семейства се свиват значително заради пандемията.

Средната продължителност на общото „ефективно обучение“ - количеството време, прекарано в училище, за учениците, които се връщат в клас, може да спадне от 7,9 години на 7,3 години обучение без коригиращи действия.

Подробно проучване, публикувано тази година, установява значително дългосрочно въздействие върху образованието на пакистанските деца, които живеят близо до разлома на земетресението в Кашмир през 2005 г. и не са посещавали училище около 14 седмици. Резултатът е по-голямо неравенство, което представлява средно загуба от 1,5 училищни години.

Кевин Уоткинс, ръководител на Save the Children във Великобритания, казва, че в момента се забърква „смъртоносен коктейл за образованието през следващото десетилетие“.

В много страни прекъсването на образованието заради пандемията от новия коронавирус води до ранна бременност, детски бракове, увеличаване на бедността и друг натиск, който ще попречи на много деца да се върнат в клас и ще навреди на тяхното обучение. Уоткинс призовава за „бърза оценка на образованието“, за да се разберат индивидуалните нужди на децата, които се връщат в училище, и да се предложат догонващи часове въз основа на техните изисквания, вместо възрастта или степента им.

Тези мерки обаче ще изискват ново финансиране, което според него само за най-бедните страни ще струва 30 млрд. долара през следващите месеци.

Последна актуализация: 21:58 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

8
rate up comment 0 rate down comment 0
Whitestar
преди 3 години
Това е немислимо! Не бива, под никакъв предлог, да се нарушава методологията и учебните планове! Само така могат да се генерират бъдещи професионални кадри, от които Родината ще се нуждае! Болните и карантинизирани ученици трябва да приемат допълнително обучение, в дните предвидени за ваканция! Трябва да положат успешно изпитвания и класна!!! Всичко друго е умишлена професионална немърливост!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 0 rate down comment 1
julian12
преди 3 години
Ритна видинския магналко под опашката и веднага се активира.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 0 rate down comment 4
khao
преди 3 години
А родителите на децата които увреждаш, знаят ли че един неук расист ги учи ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 4 rate down comment 1
Императорът
преди 3 години
А, ами дай да оставим "дъртите" да ***, щото децата нямали самодисциплина да учат онлайн? Като учител трябва да ти кажа, че много ученици сега - когато не са в час да се халосват едни-други и да се лигавят, показват много повече отговорност и самосъзнание и вдигат резултатите си !!! И в час вземат повече участие и то съвсем адекватно, защото сега няма кой да им пречи да слушат и да ги разсейва.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 4 rate down comment 1
Императорът
преди 3 години
Отчасти си прав, ама само отчасти. Не забравяй, че ного от най-великите Българи са се САМООБРАЗОВАЛИ. Тогава не е имало таблети и интернет. И тия могат. Имаш ли представа някои деца по света какви препятствия преодоляват всеки ден, за да идат на училище? Едни китайченца се катерят по въжена стълба към 150 метра за целта... а и в Африка - гледах как кенийчета ходят всеки ден по 20 километра пеш през саваната, рискувайки да ги изяде лъвът - но ходят на училище. Други - и на гръб да ги носиш до училище, пак няма да учат. Помниш ли ония от Гърмен, дето имаха специален автобус - да ги кара от маалата до училището, дето е само на 500 метра и пак - в четвърти клас, не знаеха и азбуката? Ама - също като описаните - ного добре знаеха как да се размножават !!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 1 rate down comment 4
mariata
преди 3 години
Жалък коментар! Най-засегнати от ковид са точно децата, които ги жертваха за заради дъртите динозаври, които само точат нои
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 2 rate down comment 1
Mechkata
преди 3 години
Тесногръд поглед по темата имаш - "който иска да учи ще намери начин" - едва ли, когато си заобиколен от мизерия, водиш ежедневна борба за оцеляване и нямаш осигурен достъп до образование в близките 100 км., нямаш перспектива за работа, нямаш таблет/телефон, нямаш интернет...Единствената перспектива е емиграция - но как когато си на 7 години и имаш един *** на гърба си, дори нямаш обувки...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 8 rate down comment 1
Императорът
преди 3 години
А, демек за няколко месеца неучене са забравили буквите и цифрите, ама не са забравили да се чифтосват ???? То примитивите с IQ 75 и надолу, винаги ще си намерят оправдание !!! Който иска да учи, ще намери начин, който не иска, ще намери оправдание - с и без коронавирус.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още