Дори след като ваксините срещу Covid-19 достигнат до всички страни по света, малко е вероятно бизнес пътуванията да се възстановят до нивата отпреди пандемията. Бюджетите за такъв тип пътувания рязко са намалени и редица срещи ще останат виртуални като по-лесен и евтин начин, пише The Wall Street Journal.
Анализаторите се питат с колко ще намалеят бизнес пътуванията, когато пандемията бъде овладяна. Този въпрос е важен не само за авиокомпаниите и техните служители, но и за самите клиенти – пътниците.
Известно е, че по-високите тарифи, плащани от корпоративни клиенти, всъщност компенсират по-ниските такси при физическите лица. Нещо повече, по-малкият брой бизнес пътувания означава, че авиокомпаниите ще трябва да планират по-малко полети по бизнес маршрути, като например до Ню Йорк, Чикаго, Лондон и Токио.
Според ръководителите на American Airlines, United и Delta бизнес пътуванията ще се възстановят изцяло, макар че ще отнеме години. Други, като Бил Гейтс, смятат, че приблизително половината от тези пътувания никога няма да се възстановят.
Прегледът на наличните данни предполага, че между 19% и 36% от всички въздушни пътувания ще бъдат загубени.
„Традиционната търговия на дребно е сразена от електронната търговия и мисля, че това е паралелна история“, коментира Джей Соренсен от консултантската компания IdeaWork.
Бизнес пътуванията имат непропорционален ефект върху авиокомпаниите – най-големите 10-15% от клиентите обикновено представляват около 40% от приходите на превозвачите. Bank of America изчислява, че бизнес пътуванията са отговорни за 334 млрд. долара от приходите на цялата туристическа индустрия в размер на 1,1 трлн. долара през миналата година.
Около 20% от бизнес пътуванията се отнасят до вътрешнофирмени конференции и обучения – събития, които могат да бъдат заменени от онлайн срещи.
Пътуванията до работното място по въздух съставляват 5% от всички бизнес пътувания. В постпандемичния свят този процент може да бъде значително редуциран чрез дистанционната работа.
При най-мрачния сценарии - загуба на над една трета от всички бизнес пътувания, авиационната индустрия ще се сблъска с драстични промени. Авиокомпании като American, Delta и United в САЩ и Lufthansa и British Airways в Европа са изградили своите операции около бизнес пътниците. Именно бизнес пътуванията определят техните дестинации, графици и конфигурацията на полетите.
Някои ръководители на авиокомпании отбелязват, че технологиите винаги са стимулирали бизнес пътуванията, докато други виждат в развитието на комуникационните технологии възможност за преминаване на голяма част от бизнеса онлайн.Според проучване на консултантската компания Oliver Wyman от октомври 43% от бизнес пътниците заявяват, че след края на пандемията техните пътувания ще намалеят.
Изправени пред загуба на бизнес пътувания, големите авиокомпании несъмнено ще се опитат да повишат цените на билетите на другите пътници, за да компенсират спада в приходите. Това обаче може да се окаже трудно начинание, тъй като нискотарифните превозвачи, чиито дял от цялата индустрия достига 20%, ги притискат да понижават цените, за да са конкурентни.