В началото на май легендарният инвеститор Уорън Бъфет заряза целия си пакет от американски авиокомпании, резервирайки значителни загуби и твърдейки, че „светът се е променил“. Броят на въздушните пътници бе нараснал с 5% година преди пандемията на коронавируса, но ето че Оракълът от Омаха се оттегля от „обичайния бизнес“. Каква ли е визията за новото нормално – в ерата на COVID-19?
Не всеки анализатор може да се съгласи с Бъфет. Според някои правителствата няма да позволят на авиокомпаниите да се сринат. Авиокомпаниите се радваха на продължителен ръст след предишните финансови кризи. Надеждата, че историята ще се повтори, изкушава някои инвеститори да скочат върху акциите, които Бъфет разпродаде. В крайна сметка най-лошото, което всеки инвеститор може да направи, е да се паникьосва, каквито и да са крайностите в краткосрочните колебания на цените.
Кой ще се докаже като прав? Проблемът за обикновения търговец на акции е, че всичко от март нататък е предположение. Никой досега не е изпитвал проблем като COVID-19. Джереми Чеа, доцент по криптофинансиране и дигитални инвестиции в Нотингамското бизнес училище, смята, че Бъфет вероятно е прав.
„Докато и ако не настъпи масивно преструктуриране в авиокомпаниите, може да има много смисъл да се пропуснат такива акции“, казва той. „Все пак спадът е само върхът на айсберга и е симптоматично за случващото се в по-широката икономика“, каза той пред raconteur.
Всъщност, кой би искал портфолио, натъпкано с акции на авиокомпании, хотели или компании за пътувания сега? Рупърт Томпсън, главен инвестиционен директор в Kingswood Group, вярва, че секторът за търговията на дребно е все още по-уязвим.
„Секторите на пътуванията и хотелиерството са разрушени от COVID-19, но за разлика от търговията на дребно преди това не бяха в структурен спад и дългосрочната им прогноза зависи от това дали и кога ще бъде открита ваксина“.
Което е основният въпрос за COVID-19 и фондовия пазар. Кога медицината може да върне нормалността? И как търговията с акции може да се случва с някаква степен на увереност, когато дългосрочното здраве на световната икономика почива на нещо, което може да се случи след шест, дванадесет или двадесет и четири месеца или изобщо да не стане? Без хората да са готови да работят, пътуват и консумират без страх, икономическото възстановяване от COVID-19 може да бъде с формата „L“ или „U“, а не с бленуваната от всички форма на „V“.
Чеа казва: „При ниско съвкупно търсене и при максимизиране както на паричната, така и на фискалната политика, имам много малка надежда за връщане на доверието на потребителите. И така, повечето акции бяха нулирани, за да отразят тяхната присъща стойност в новата нормалност“.
И въпреки това възстановяването ще дойде, но много експерти смятат, че борсовата търговия се е променила окончателно, и то за добро. Инвестиционните стратегии трябва да вземат предвид не само очевидните победители и губещи от пандемията, но и променената реалност на глобалния бизнес. Независимо от формата на възстановяването, може да няма връщане назад.
„Поне някои от промените в потребителските нужди и поведение, наблюдавани по време на пандемията, ще останат и след нея“, казва Лутфей Сидики, гостуващ професор по практика в мозъчния тръст LSE IDEAS на Лондонското училище по икономика. „Социалното дистанциране ускори нуждата от дигитална трансформация, а деглобализацията постави под въпрос стойността на свръхефективните, супер оптимизирани вериги за доставки“, пояснява той.
Това е много важно! Освен очевидните изводи по отношение на COVID-19 и фондовия пазар, друго следствие би могло да това пазарите, които благоприятстват секторите и бизнеса, които дават приоритет на издръжливостта. Както казва професор Сидики: „Намаляването на разходите вече не е недвусмислен показател за възвръщаемост; всъщност може да сигнализира за повишен риск и намалена устойчивост“.
Томпсън се съгласява, че всичко друго, освен V-образно възстановяване, задвижвано от ваксината, може да има дълбоко въздействие върху фондовия пазар. А ако скоро не бъде намерена ваксина? „Освен въздействието върху сектори като тези за отдиха и пътуванията, това трябва да доведе до по-общ фокус върху силата на баланса и устойчивостта на веригата на доставки, а не към максималната оперативна ефективност“, казва той.
Това настроение може да осигури основата за стратегиите за търговия след пандемията. Ако с досегашната сигурност е свършено, е време инвеститорите да изградят нови наративи. Сидики казва, че те може да са около сектори като здравните технологии или тенденциите в поведението, като дистанционна работа или хранителни технологии. „Бих инвестирал в организация, която има опит в реагирането и адаптирането към промените“, казва той.
Ричард Флакс, главен инвестиционен директор в Moneyfarm, твърди, че нивата на дълга също са важни. „При относително високи нива на корпоративен ливъридж, сравнително малки промени в моделите на потребление могат да окажат значително влияние върху корпоративния пейзаж“, посочва той.
Неизследваните води на COVID-19 и пазара не свършват дотук. Мечите пазари традиционно се смятат за най-доброто време за коварните търговци, които печелят от паниката на другите. Но пандемията направи задачата по-сложна, ако не и невъзможна.
За новата нормалност ще са необходими нови търговски стратегии. Междувременно някои фундаменти все още си важат, казва Марк Бийти, съосновател и главен оперативен директор в Arlo Wealth.
„Правило номер едно за всяка инвестиционна стратегия винаги е било и винаги ще бъде - не се паникьосвайте. Инвеститорите трябва да набележат своя курс през пазара, да гарантират, че са добре диверсифицирани по класове активи, отрасли и местоположения и да поддържат дългосрочен поглед. COVID-19 не променя коренно това “, заключава той.
преди 3 години Г-н Бойчо Попов, защо не спрете да употребявате терминтът "новата нормалност"? Няма абсолютно нищо нормално в сегашното положение от всяка една гледна точка от всяка една гледна точка. отговор Сигнализирай за неуместен коментар