Продажбите на дребно в еврозоната се понижават с рекордните 21% през двата месеца след удара на пандемията през март, преди да се възстановят бързо над нивата от миналата година, след като първоначалните ограничения бяха премахнати. Най-големият ръст на годишна база е при поръчките по пощата и продажбите в интернет, тъй като потребителите пренасочват разходите си онлайн.
Продажбите на дребно в еврозоната обаче отново започнаха да падат през септември, тъй като втората вълна на вируса набра скорост. Повечето икономисти очакват есенните блокади да доведат до много по-голям спад в продажбите, след като проучване на мениджърите по покупките показа намалена активност в много предприятия за услуги. Индикаторът за доверие на потребителите в ЕС за ноември, публикуван в петък, пада до най-ниското си ниво от май насам.
Някои смятат, че пробивите във ваксините, обявени този месец от BioNTech/Pfizer и Moderna, ще дадат достатъчно надежда, за да позволят на много магазини, ресторанти и други бизнеси, насочени към клиенти, да продължат да се борят с надежда за по-добри времена.
"Това е наистина мрачна перспектива“, казва Анатоли Аненков, икономист във френската банка Société Générale. „Тъй като ваксината е на път, вероятно ще има достатъчно инвестиции, за да поддържат повечето от тези бизнеси“, смята той.
Mohaba, която произвежда халби за глювайн за коледните базари в Германия и по света, разчита много на ваксината, тъй като продажбите и падат с три четвърти тази година. Това принуждава компанията да отложи инвестиция от 3 млн. евро в ново производствено съоръжение.
„Сламката, за която се хващам, е ваксината за Covid-19“, казва Гуидо Шлепюц, който ръководи компанията. „Ако е налице през първото тримесечие и няма допълнителни блокади, това ще определи дали ще продължим живота си като преди пандемията“, допълва той.
В Италия търговците на дребно остават затворени в повечето региони поне до началото на декември. Очаква се и средните разходи за Коледа на домакинствата да паднат с 15 процента тази година, твърди потребителската асоциация Codacons. „Шейната на Дядо Коледа ще бъде по-лека през тази година, тъй като много семейства започват да усещат натиска на кризата“, казва Карло Риенци, президент на Codacons.
Тъй като много хора продължават да работят от вкъщи, ограничени в способността си да пътуват или да общуват, се очаква нарастване на онлайн продажбите заедно с по-голямото търсене на компютърно оборудване, фитнес тракери и джаджи. Изследователската компания GfK прогнозира, че тези тенденции ще помогнат за поддържането на продажбите на Черния петък стабилни в 70-те държави, които проследява, след 20-процентния ръст през миналата година.
Тази промяна вероятно ще бъде от полза предимно на по-големите търговци на дребно с по-голямо онлайн присъствие. Fnac Darty, френската верига за електроника, книги и музика, заяви, че се очаква да се справи по-добре при тази блокада в сравнение с първата, тъй като магазините и са отворени за основни продажби, а онлайн услугата и се оказва популярна, коментира Енрике Мартинес, главен изпълнителен директор.
Някои продукти ще се продават независимо от обстоятелствата, допълва той. „Страстен геймър няма да чака до края на блокадата, за да вземе своя PS5“, добавя той.
Светъл лъч е и ръстът на продажбите на настолни игри. Всичко, от класики като Scrabble и шах до по-нови игри, включително The Mind, се харчи като топъл хляб.
преди 3 години само дето не анките а китайците го измислиха и пуснаха ама какво общо има истината с вашите фантазии отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Измислицата ковид трябва да бъде прекратена от хората. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Виртуалната лъжа и измислица КОВИД срива икономики. Американски политик беше казал: За да са добре САЩ, всички останали държави трябва да са зле. Е, янките отново намериха начин да го сложат из отзаде на останалите, само и само да оцелеят те. отговор Сигнализирай за неуместен коментар