Китай инвестира десетки милиарди долара в нови големи рафинерии, въпреки че се очаква търсенето на изкопаеми течни горива да достигне своя пик в рамките на пет години, повишавайки риска да наводни региона с евтин износ.
В процес на изграждане са поне четири проекта с общ капацитет от около 1,4 милиона барела дневно, което е повече от капацитета на всички рафинерии във Великобритания, взети заедно, съобщава Bloomberg.
Изграждането на въпросните четири рафинерии е предхождано от добавянето на нови преработвателни мощности за последните близо две години с капацитет от 1 милион барела на ден. Целият този капацитет ще позволи производството на допълнителни големи количества петролни продукти и пластмаси, докато китайската държавна компания China National Petroleum Corp. (CNPC) очаква търсенето на петрол да достигне пик през 2025 г., тъй като фокусът на потребителите се измества към електрически превозни средства.
Изграждането на четирите рафинерии не съответства и на плановете на държавния глава на Китай и ръководител на Китайската комунистическа партия (ККП) Си Дзинпин, който заяви, че азиатската страна ще стане въглеродно неутрална до 2060 г. Новите проекти за преработка на петрол ще засилят ролята на Китай като износител на горива, застрашавайки по този начин операциите на рафинериите от Южна Корея до Австралия и Европа.
„Китай се бори да увеличи своя пазарен дял в световен мащаб, продължавайки да разширява капацитета на своите рафинерии, докато ръстът на вътрешното му търсене се забавя“, изтъква Михал Майдан, директор в Оксфордския институт за енергийни изследвания.
петрол
Капацитетът на Китай за преработка на петрол почти се е утроил от началото на това хилядолетие, тъй като големите местни петролни компании се стремят да отговорят на бързия растеж на потреблението на дизел и бензин. Въпреки това към момента производството надхвърля търсенето, които води до увеличаване на износа от близо 1 млн. барела на ден – близо до обема, доставян от Южна Корея за Индия, сочат данни на IHS Markit.
Вътрешното търсене вероятно ще расте по-бавно в бъдеще, тъй като страната започна своя дълъг преход към въглероден неутралитет. Още преди Си Дзинпин да обяви целта за 2060 г., CNPC заяви, че очаква търсенето на петролни продукти да нараства едва с 0,9% годишно до 2025 г. и да достигне пик около тази година в сравнение с 5,6-процентния средногодишен растеж от 2000 до 2019 г.
В същото време продажбите на превозни средства в Китай се увеличиха в два поредни месеца, като по този начин страната стана първият пазар, който се възстанови след пандемията. Бензиновите и дизеловите автомобили все още съставляват по-голямата част от него. И все пак изследователите на CNPC очакват електрическите превозни средства и останалите автомобили на алтернативни горива, като водород и етанол, да започнат да отнемат все по-големи парчета от пазарния дял на изкопаемите течни горива.
Новите големи рафинерии, в процес на изграждане на места като Джъдзян, Дзянсу и Янтай, ще акцентират върху превръщането на суровия петрол директно в нефтохимикали и пластмаси. Това е особено лоша новина за съоръженията в Тайван и Южна Корея, предназначени да обслужват китайския нефтохимичен пазар, смята Хари Лю от IHS Markit.
Въпреки че акцентът на новите китайски рафинерии върху пластмасите ще означава, че те ще произвеждат по-малко транспортно гориво в сравнение с по-старите съоръжения, доставените петролни продукти ще трябва да се продават някъде. В бъдеще китайските рафинерии могат да изнасят горива към Австралия, Европа или дори до САЩ, според трейдърите в региона.
Този износ ще „изяде“ пазарния дял на съществуващите рафинерии, което може да доведе до затваряне на по-малките съоръжения в Китай, както и други в Азиатско-Тихоокеанския регион.