IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Задава ли се краят на ерата на банковите филиали?

Причинената от коронавируса криза ускорява плановете за свиване на броя клонове, а банкови мениджъри се опасяват работата от вкъщи да не убие фирмената култура

15:47 | 23.09.20 г. 8
Автор - снимка
Създател
<p>
	Ще останат ли банковите офиси, като този на Commerzbank, в миналото? <em>Снимка: Bloomberg LP</em></p>

Ще останат ли банковите офиси, като този на Commerzbank, в миналото? Снимка: Bloomberg LP

Служителите се страхуват от йо-йо ефект, който в края на краищата може да навлече повече вреди, отколкото ползи на сътрудничеството и фирмената култура. „Кой иска да се върне в офиса, ако постоянно се страхува да не бъде заразен от колеги?“, казва дилър в банка на Wall Street, който предпочита да остане анонимен.

Въпреки че броят на заразените с коронавирус в Ню Йорк, предишния епицентър на пандемията в САЩ, е на ниски нива от седмици, това е важен сигнал за банките, че силно заразният и смъртоносен вирус все още трябва да се приема сериозно.

В момента градът се подготвя за втора вълна от инфекции през есента и в същото време позволява на ресторантите да приемат отново посетители на закрито от края на септември. Училищата и музеите също ще бъдат отворени отново.

От седмици политици, топ мениджъри и служители обсъждат правилната стратегия за връщането на работа. Пандемията потопи Ню Йорк в дълбока криза. В Манхатън са празни все повече апартаменти и офиси, а градът се оплака от отпадане на  данъчни приходи за милиарди долари.

„Наистина подтикнах изпълнителните директори да наредят на служителите да се върнат обратно в техните офиси“, призна Джеф Блау, ръководител на агенцията за недвижими имот Related  в интервю за Bloomberg в края на август. Защото ресторантите и търговците също биха се възползвали от това.

Но това поставя на преден план цял набор от предизвикателства, включително за банките. Дори простото транспортиране на служители в асансьорите при спазване на правилата за отстояние ще доведе до големи закъснения. Дори и най-модерните офисни небостъргачи са проектирани така, че възможно най-много хора да могат да бъдат транспортирани навътре и навън възможно най-бързо.

Междувременно JP Morgan се опитва да успокои служителите си: налице е "много ограничен брой случаи на заразени", които нямат нищо общо с връщането в офиса, казват от банката. „Можем бързо да преразгледаме плановете си, ако видим тревожни тенденции“.

Не всички банки обаче налагат бързото връщане в офиса. Служителите на Deutsche Bank в Ню Йорк могат да работят от вкъщи до средата на 2021 година. Тогава трябва да се преместят в новия офис в Сентръл Парк. А Bank of New York Mellon заръча на служителите си да работят от дома в остатъка на годината.

Междувременно UBS обмисля да оборудва служителите си в подразделението си за банкиране на дребно в Лондон с така наречените очила за добавена реалност. С помощта на Hololens от Microsoft атмосферата на оживен трейдърски етаж може да бъде пресъздадена, без служителите да напускат домовете си.

Обратно в Германия, където насред пандемията банките преразглеждат плановете си за клоновете си. По същество има две причини за нарастващите стремежи за намаляване на броя клонове. От една страна, натискът върху разходите продължава да се увеличава, тъй като финансовите институции трябва да се съобразяват с повече лоши заеми и свиващи се печалби в резултат на пандемията. Отрицателните лихвени проценти в еврозоната също се разглеждат като постоянна тежест. Финансовите институции се опитват да намалят разходите чрез затваряне на клонове.

От друга страна, дигитализацията на бизнеса и все по-широкото използване на онлайн банкирането означават, че клоновете опустяват все повече. Въпреки че все още няма подробни данни за бранша, наблюдателите предполагат, че вследствие на коронакризата повече клиенти от всякога осъществяват своите банкови услуги онлайн. В зависимост от проучванията до около 90% от потребителите заявяват, че използват предложения за цифрово банкиране.

Госоу цитира предисторията за подновения стремеж за орязване на клоновете - клиентите ще използват онлайн и мобилно банкиране повече от преди. „Мисля, че клиентите искат повече съвети, но консултациите ще се случват все повече извън клона”.

В допълнение, много прости консултантски процеси могат да бъдат автоматизирани. През последните години Deutsche Bank вече се раздели със значителна част от клоновата мрежа. През 2010 г. банката все още имаше 835 клона.

Свиването на филиалите е ясно доловимо и когато се разглежда цялата индустрия. Броят на банковите обекти в Германия е спаднал до почти 27 хил. в края на 2019 г. - с почти една трета по-малко от броя им преди десет години. Консултантската компания Moonroc дори очаква по-нататъшен спад към 11 хил. през 2030 г. Партньорът на Moonroc Торстен Стуска обяснява: „Вече не се нуждаем от банкови клонове за прости услуги“.

Дори синдикатът от сектора на услугите Verdi показа разбиране за плановете на Deutsche Bank, но настоява за спазване на правата на служителите. Ян Душек, ръководител на специализираната група за банките във Verdi, смята, че е „фундаментално правилно“ Deutsche Bank да преразгледа и доразвие своята клонова мрежа.

„Това обаче не трябва да остане просто мярка за спестяване на разходи“. Освен това трябва да се вземат предвид интересите на служителите. „Те не само са защитени от уволнение чрез колективен трудов договор, но има и критерии за разумност за преместване на други места“, подчерта Душек.

Ако банките възнамеряват да спестят значителни разходи в хода на закриването на клонове, това би трябвало да е възможно само при значително намаляване на работните места. А германската централна банка Бундесбанк наскоро уточни в анализ, че въпреки консолидацията в части от бранша и въпреки изтъняването на клоновата мрежа разходите за персонал все още представляват почти 50 процента от общите административни разходи. В случая на спестовните банки този дял е дори 62 процента, в случая на кооперативните банки - 57 процента. „Това по същество отразява техния интензивен бизнес модел с много клонове нагъсто“, коментира Душек. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:59 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

8
rate up comment 1 rate down comment 0
IQ96
преди 4 години
***=г***дн@
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 3 rate down comment 0
IQ96
преди 4 години
Подкрепям 5- Уни кредит е уникално *** банка!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 2 rate down comment 0
julian12
преди 4 години
И в чужбина се изисква да отидеш на място за някои операции. Офисите имат още дълъг живот.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 8 rate down comment 1
potten
преди 4 години
Специално Уникредит са една от най-калпавите банки специално ако трябва да ползваш някой от клоновете им. Огромни клонове, едни лелки се шляят вътре, за една обикновена каса чакаш редовно по половин час, може би една от най-лошите банки откъм физическо обслужване. А в същото време споемат още и още физическа работа на каса. Скоро Уникредит остана единственото място за плащане на газ в района ни, е такова чакане просто няма. Искали да се ползва онлайн банкирането им, е да ама аз не искам, искам да си плащам с обикновени пари, на каса, в брой, кеш, на ръка.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 6 rate down comment 3
mrynmryn
преди 4 години
Не, за 2 седмици 3 пъти забелязах, как хората теглят по 4-5 пъти по 400лв (най-голямата написана сума на банкомата), при положение, че точно на тоя банкомат, може да изтеглиш директно до 2000лв (пробвал съм го). Такива хора, няма как да се научат да ползват банкомати на 100% или онлайн банкиране. За Уникредит знам (от познати, работещи там), че се мъчат да го направят това от около 5г. насам, аз по-малко техни клонове не съм забелязал. След 30г., може и да стане.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 11 rate down comment 2
das
преди 4 години
Те банките искат да махнат клоновете, да накарат всички да ползват само интернет банкиране, но за съжаление това е невъзможно. Особено в България, както се каза тук човек да внесе едни кирливи 20к лв. по сметка трябва да изпише цяло тесте документация според закона за пране на пари, ще кажеш че е някаква сума, но в БГ-то е така. А за шкафче с 500-еврови банкноти документация не се иска.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 6 rate down comment 1
Dr. Vatnikov
преди 4 години
Не.И банкови клонове ще има, физически магазини също, офиси също и тн.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 8 rate down comment 2
caller
преди 4 години
В чужбина, може би е така. Но у нас подобно нещо е далеко. За кредит трябва да отидеш на място, за ипотечен или някакъв по-особен, дори няколко пъти, поне 4-5, че и много повече дори. За депозит също. За внасяне на пари или теглене, също. Реално, само разплащанията по сметка може да минат без клон, но и там трябва да си вкарал пари в сметката преди това.Като цяло много време има докато започнат съкращения на клоновата мрежа у нас, която между другото е прекалено разширена за обема операции които изпълнява, но това зависи и от законодателството. Че то човек да отиде да внесе някаква по-средна сума в банката и трябва да декларира, да подписва, абе прекалено голяма бюрокрация по закон.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още