Но е по-вероятно митата да вредят точно на американските компании, на които трябваше да помогнат. Причината е, че търговията не е простият двупосочен обмен, който Лайтхайзър и други изглежда си представят, където всяка държава произвежда продукти, които след това се опитва да продаде навън. Търговията включва много страни и огромна мрежа от вериги за доставки.
Митата оскъпяват не само вносните потребителски стоки. Те също оскъпяват чуждите компоненти, които американските компании използват в производството си - суровини, части и т.н. Това е абсолютно неприемливо при облагането - винаги е по-добре да се облагат крайните стоки, отколкото вложените в тях материали, но митата на Тръмп игнорираха този принцип и облагаха всичко.
Икономистите Кайл Хендли, Фариха Камал и Райън Монък наскоро се опитаха да изчислят колко точно този ефект е засегнал американските износители. Използвайки подробни данни от самите компании, икономистите анализираха кой износ от САЩ е спаднал повече (или растял не толкова бавно) след влизането на митата в сила. Те откриват, че продуктите, чиито вериги за доставки са били облагани по-тежко, в крайна сметка са пострадали значително повече.
Тръмп едва ли ще осъзнае или признае, че любимото му икономическо оръжие вреди на самите компании, на които трябваше да помогне. Така че ще падне на Байдън, ако успее да спечели изборите, да се вслуша в икономическите уроци и да постави търговската политика на по-разумна основа.
За съжаление програмата на Байдън „Да изграждаме наново по-добре” включва разпоредби, които принуждават изпълнителите на държавни поръчки да купуват американски продукти. Това има почти същия ефект като митата - защитава местното производство от чуждестранна конкуренция, но едновременно с това оскъпява неговите компоненти. То вероятно ще повиши разходите и ще понижи конкурентоспособността.
Много по-добър подход е да се акцентира върху насърчаването на износа, а не върху защитата на вътрешния пазар. Подпомагането на американските компании да се конкурират на външните пазари ще реши проблема с търговския дефицит без да навреди на веригите им за доставки. То също така може да увеличи производителността им, като ги подтиква да успяват на по-конкурентни международни пазари, вместо да ги глези на неконкурентен, закрилян вътрешен пазар. Има много политики, които администрацията на Байдън би могла да използва за подкрепа на американския износ, но никоя от тях не включва мита.
Митата и другите протекционистични политики не са подходящи за свят със сложни вериги за доставки. Идеята, че грижата за американските компании се състои в изолирането им от света, трябва да бъде захвърлена на бунището на историята.
преди 4 години всеки един кандидат е по добър от Китеника... ти засягаш само икономическата част на проблема им... но не забравяй че тоя им бааа мамата на половината институции. Американците го виждат това и осъзнават че ако го изберът пак ще ги довърши... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Значи субсидирането е нормална пазарна практика, а митата са израз на безсилие? :] отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Митата са израз на безсилие, неконкурентност и деформират реалноста на пазара, като му създават само временни проблеми, после митата имат обратен ефект, връщат проблема като бумеранг! Тръмп е горчив урок, но американците трябваше да си пожелаят нещо по-обещаващо от мумията Байдън! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години да я захвърлят...обаче как точно Америка ще се конкурира свободно на външния пазар с азиатските тигри или събуждащия се африкански лъв? Така че митата не са отживелица, стига да се прилагат разумно(с това съм съгласен). отговор Сигнализирай за неуместен коментар