Емблематичната стратегия на японския премиер в оставка Шиндзо Абе, наречена „абеномика“, се проваляше далеч преди неговото решение да подаде оставка по здравословни причини, обявено в петък. Тази оценка на редица наблюдатели подчертава политическото предизвикателство, пред което Абе трябваше да се изправи в усилията си да спаси икономиката от десетилетията на стагнация, посочва агенция Ройтерс в свой материал.
Коронавирусът изглежда заби последния пирон в ковчега на неговата програма от три стълба, докато икономиката потъва във все по-дълбока рецесия, посочват анализатори.
След като идва на власт за нов мандат през 2012 г. Абе представя своите три стълба на „абеномиката“ – мащабни парични облекчения, фискални разходи и структурни реформи, в опит да съживи третата по големина световна икономика от годините й на потиснат растеж и намаляващи цени.
Някои от мерките имаха бърз успех. Програмата за стимули на Японската централна банка (ЯЦБ) повиши настроенията на бизнеса и помогна за отслабването на йената, което донесе на износителите свежи печалби, прехвърлени нататък по веригата към заплатите на служителите и отварянето на нови работни места.
В същото време корпоративните реформи привлякоха огромни суми чуждестранен капитал, което увеличи чуждестранната собственост на листнати в Япония акции до рекордните 31,7% през 2014 г. от 28% през 2012 г. За 2019 г. този процент е 29,6%.
„Успяхме да приключим 20 години на дефлация с трите стълба на „абеномиката“, каза премиерът в отговор на въпроса какво смята, че ще е неговото наследство, по време на пресконференция в петък, на която обяви, че се оттегля от поста.
Абе обаче ще остави и куп несвършена работа за своя наследник.
Шиндзо Абе се сбогува с поста. Снимка: Franck Robichon/EPA/Bloomberg
Най-голямото разочарование за премиера в оставка и мнозина от наблюдателите в Япония е това, че третият стълб – за преформатирането на икономиката, спъвана от слаба производителност, бързо застаряващо население и скован трудов пазар, се оказа непостижим.
„Абеномиката“ единствено не успя да създаде в Япония условията, които да стимулират по-големия растеж отвъд упованието във външното търсене“, смята Браян Кели, управляващ партньор в Asian Century Quest.