Boeing 747 наскоро направи още една крачка към пенсионирането си. British Airways, авиокомпанията с най-голямата флотилия от пътнически 747, обяви, че емблематичният самолет няма да се върне в експлоатация след пандемията. При цялото основателно безпокойство относно екологичните разходи за пътуванията на дълги разстояния, аеропланът ще липсва както на пътници, така и на пилоти, пише Тим Харфърд за Financial Times.
Марк Вeнхоунакър, пилот и писател, описва самолета като „370-тонна авиационна легенда“. Първия път, когато се возих на горната палуба на 747, вълнението ми беше по-скоро детско, но със сигурност беше оправдано. Модифицираните 747 носеха космическа совалка на гърба си и служеха като официален самолет за американските президенти от времето на Джордж Буш-старши. Това е емблематичен дизайн.
Но това, което често се пренебрегва, е самото дълголетие на 747. Самолетът за пръв път лети преди кацането на Луната през 1969 г., а съобщението на British Airways едва ли е краят. Спадът в пътуванията, причинен от коронавируса, може да ускори постепенното му излизане от употреба, но нови 747 все още се произвеждат като товарни превозвачи. Това може скоро да спре, но днешните самолети вероятно все още ще летят през 2040 г., а може би 747 ще бъде във въздуха и след 80-тата си година през 2050 г.
Свикнали сме да заменяме лаптопите си след три или четири години, а телефоните още по-често. Компютър, използван за първи път през 1969 г., сега би бил достоен за музей. Въпреки това много технологии траят дълго, както свидетелствува друг музеен експонат. Лондонският научен музей може да се похвали с огромна червена парна машина, за която може да се предположи, че датира от индустриалната революция. Всъщност тя е построена през 20 век и е задвижвала ланкашърска памучна мелница доста след настъпването на космическата ера.
Както Дейвид Еджъртън твърди във великолепната си книга „Шокът на старото“, ние постоянно комбинираме технологичния авангард с утвърдени работни технологии, които използваме. Дълго след като изглеждаше, че танковете и самолетите са последният писък във въоръжението, конете оставаха насъщен военен ресурс. Германският Вермахт започва Втората световна война с повече от 500 000 коня, като удвоява броя им до 1945 г. Наистина работна технология.
Старите технологии остават уместни поради няколко причини. Понякога те работят не по-лошо от новите. Тухлите, презервативите, вилиците, хартията и корабните контейнери нямат равни в своето предназначение. Старите инструменти могат дълго да процъфтяват заедно с новите технологии.
Дори когато един подход изглежда напълно остарял, той може да бъде върнат обратно в технологичната орбита. Електрическите автомобили може да са превозните средства на бъдещето, но те са всъщност коли от миналото: първият рекорд за скорост на сушата от близо 40 мили в час е поставен през 1898 г. с електромобил.