Вместо с луксозна лимузина Марк Рюте се качва на третия ден от срещата на върха на ЕС в незабележим автобус. Умел избор от страна на нидерландския правителствен ръководител, защото десният либерал обича да се показва като скромен политик и може би иска да поддържа този имидж. Защото отвъд червения килим Рюте зае първия ред и си осигури ролята на главния герой по време на преговорите за бюджета и кризисната програма на ЕС.
Ръководителите на правителствата на ЕС се борят в Брюксел от петък за сформиране то на Фонда за възстановяване и средносрочната финансова рамка на ЕС за периода 2021 до 2027 г. По-конкретно „спестовната петорка“ спори разгорещени: Нидерландия, Австрия, Швеция, Дания и отскоро - Финландия. Начело на тях е иначе скромният Рюте - и затруднява живота на Ангела Меркел и Еманюел Макрон.
В рамките на Брюкселския маратон обаче нараства възмущението от блокадните действия на нидерландския премиер. Изявленията на френския президент Макрон показват колко разочарование предизвиква блокадата на нидерландците. Макрон описа Рюте и австрийския канцлер Себастиан Курц като "новите британци" на голям работен обяд. Двете страни очевидно са решили да поемат ролята на структурния блокировач от Обединеното кралство, твърдят дипломати от ЕС, цитирани от DPA.
Още преди срещата 53-годишният Рюте отхвърли предложения от Германия и Франция план за фонда за възстановяване под формата на до голяма част невъзстановими субсидии за особено засегнати страни като Италия и Испания.
В събота председателят на Съвета на ЕС Шарл Мишел отговори на натиска на Рюте с компромисно предложение на исканията му. Опитът за медиация предвижда обемът на безвъзмездните средства да бъде значително намален. Той също така показва накъде ще поемат дискусиите заради твърдата позиция на Рюте: Нидерландия ще поеме след Brexit ролята на Великобритания на Срещите на върха и ще разчита на дълги и трудни преговори.
Но за разлика от политиците в Лондон, Рюте е способен на компромиси. Сънародниците му също знаят това и затова обичат да го наричат „господин Силикон“. Подобно на материала, той е гъвкав и адаптивен. Неговият иначе скромен начин на живот също е популярен, описва го Ройтерс.
Никога не смущава от ясните послания
Веселият политик все говори по телефона със стария си мобилен телефон с марка Nokia и - ако не на велосипед, се движи из страната със стария си Saab. „Никога всъщност не успях да се науча да пиша бързо на iPhone“, признава той. „Така че аз осъществявам обаждания и изпращам текстови съобщения на Nokia“. (Подобно изявление, но за да оправдае изпращания на кирилица на SMS до обвиняемия предприемач Васил Божков преди няколко седмици направи и премиерът на България Бойко Борисов).
Умният политик, започнал кариерата си в компанията за потребителските стоки Unilever, никога не се притеснява от ясните послания. При посещение на супермаркет в родния си град Хага той бе питан от журналисти за недостига при доставките на тоалетна хартия и отговори директно: „Има толкова много запаси, че можем да акаме в продължение на десет години.“ С това той отново си спечели симпатията на голяма част от населението в страната.
Зад веселата му природа се крие обаче и строг преговарящ, който открито изказва неудобните истини и не е толкова лесно да бъде победен, както показаха преговорите на върха през последните дни.
В Нидерландия той трупа точки с правилния си курс за финансовата политика. Завършилият история Рюте знае много добре, че неговите сънародници не искат да подаряват рекордно високата сума, за която все още се преговаря, без условия. Ето защо от дни той спори с Меркел и Макрон, предотвратявайки бързо споразумение заедно със „Спестовната петорка“ и принуждавайки Мишел да прави компромиси.
Дори само заради това нидерландецът спечели, независимо дали резултатът от финансовите преговори за около 1,8 трилиона евро все още е неясен. Нищо чудно, че Рюте слезе от автобуса си и се отправи към преговорите по червения килим със широка усмивка на лицето си.
преди 4 години За тлъстината около кръста говоря. Да не си помисли някой, че става дума за корупция. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Един на колело за 300 евро, а друг на джип за 100 хил. Разликата се вижда с просто око. отговор Сигнализирай за неуместен коментар