Втората и по-провокираща мисълта причина е по-доброто управление на веригата за доставки и корпоративното управление. За да получат високи ESG рейтинги, компаниите обикновено трябва да одитират своите вериги за доставки, отношенията с персонала и вътрешната логистика, като ги променят, където е необходимо. Те трябва също така да подготвят подробни ESG доклади, за да се съобразят с рамки като тези на Съвета за устойчиви стандарти в счетоводството.
Walmart е типичен пример в това отношение. Преди три години, когато компанията обеща да намали въглеродните си емисии с 18 на сто до 2025 г., тя откри, че доставчиците отговарят за 90 на сто от тях. Така Walmart създаде платформа, наречена Gigaton, която постоянно следи внимателно доставчиците й, обяснява Катлийн Маклафлин, ръководител на Уолмарт за устойчивостта. В момента компанията работи с 2300 свои доставчици, за да намали с един гигатон въглеродните емисии до 2030 г.
Такива ESG инициативи могат да излъчат добри корпоративни сигнали. Но те имат и допълнителна, непредвидена, последица: подобни педантични одити дават на компаниите вътрешната информация и връзките с доставчиците, необходими за преодоляване на шокове като Covid-19.
Представители на Walmart казват, че платформата Gigaton е подобрила устойчивостта на компанията в много по-широк смисъл от простото ограничаване на въглеродните емисии. Както отбелязва съвместен доклад на State Street и Harvard Business School: „Фирмите, които се ангажират с отношенията си със заинтересованите страни, предоставят сигнал за устойчивост на инвеститорите, което води до по-малко отрицателна доходност по време на пазарен срив“.
Инвеститорите не приоритизираха устойчивостта в миналото, когато оценяваха акциите. Но анализаторите на HSBC смятат, че това се променя. Covid-19, геополитическите рискове, политическите сътресения и изменението на климата фокусираха вниманието на инвеститорите. „Има доказателства, че компаниите с дългосрочни стратегии, насочени към устойчивост, се справят с последиците от коронавирусните смущения по-добре от другите“, се казва в нов доклад на HSBC.
Оказва се, че британският онлайн търговец на модни дрехи Boohoo попада в губещата група. Неотдавна компанията беше засегната от твърденията, че фабрики в Лестър, които я снабдяват, са искали от служителите си да се явяват на работа по време на блокажите, въпреки че са били болни. След като цената на акциите й спадна, Boohoo заяви, че е „шокирана и ужасена от последните твърдения" и започна независим преглед на веригата си на доставки.
Циниците могат да твърдят, че личният интерес и по-високата финансова възвръщаемост противоречат на цели като спасяването на планетата. Освен това шокът от Covid-19 е в началото си. Не знаем дали това ESG превъзходство ще продължи, ако има траен глобален икономически спад, нито пък дали компаниите ще поддържат ангажимента си за „устойчивост“, ако фалитите се увеличат.
Все пак една положителна последица от Covid-19 досега е, че вирусът подкрепи инвестиционните аргументи за ESG. Това е особено добре дошло, като се има предвид, че пандемията може би дава представа за това, което би могло да се случи при изменението на климата.