Преговорите за прокарване на бюджетната сделка на Европейския съюз (ЕС) вече са в ход. За да постигне единодушно споразумение между 27-те национални лидери на ЕС за амбициозния пакет от 1,85 трлн. евро за бюджет и възстановяване в периода 2021-2027 г., председателят на Европейския съвет Шарл Мишел трябва да намери подсладители, които да задоволят всеки вкус и да позволят на всеки държавен глава и правителство да се върне у дома като победител, пише онлайн изданието Politico.eu в свой анализ.
Това няма да е лесно, като се има предвид, че някои искания са противоречиви. След брифинг за дипломати, състоял се в средата на първата седмица на юли, контурите на плана на Мишел вече са видими, дори ако някои от тях изискват повече от малко бюджетна хитрост.
„Все още има много различия, но имам чувството, че е възможно да се постигне сделка", коментира пред изданието старши дипломат, пожелал анонимност. „Разбира се, зависи колко дълбоки са джобовете на Мишел за подаръци“, допълва той.
За щастие, Шарл Мишел има някои козове в ръкава си, а както изглежда – и в чекмеджетата на бюрото си. Първо, той има дарбата да успокоява най-пострадалите от коронакризата страни, като Испания и Италия. Той, освен това, се ангажира да запази основната „архитектура“ на плана за възстановяване на ЕС, която предвижда блокът да поеме безпрецедентен размер на съвместен дълг за финансиране на безвъзмездните средства, които ще се дават на страните.
Шарл Мишел е отворен и за корекции на предложението на комисията за 500 млрд. евро безвъзмездни средства и 250 млрд. евро заеми, включително за намаляване на размера на безвъзмездните средства и увеличаване на размера на заемите, които се отпускат на членките на ЕС, както настоява групата пестеливи държави (Австрия, Дания, Холандия и Швеция).
В същото време Мишел има за цел леко да намали размера на новия седемгодишен бюджет на ЕС. Той предлага сума между 1,05 трлн. евро и 1,094 трлн. евро, което е под поисканите от Комисията 1,1 трлн. евро. Това е друг важен сигнал, който ще позволи на фискалните консерватори да твърдят, че ЕС затяга колана си.
Това обаче ще трябва в голяма степен да избегне промени в селскостопанските програми и структурните и кохезионни фондове, които се считат за жизненоважни за страните от Централна и Източна Европа. В един от своите бюджетни вълшебни трикове Мишел ще се стреми да намали разходите за планирани програми, които все още не съществуват, или да ограничи увеличенията, които се очакваха за други програми.
Междувременно държавите, които допринасят много повече за бюджета на ЕС, отколкото получават, ще получат отстъпките си - нелеки формули за финансиране, които ефективно намаляват общите им задължения. Запазването на отстъпките, за които Мишел и неговият екип все още не са създали точни изчисления, ще позволят на лидерите, включително на холандския премиер Марк Рюте, да искат ограничаване на техните задължения към бюджета на ЕС дори след като Великобритания получи отказ.
Разбира се, евентуалното задължение за изплащане на дълга за възстановяване ще означава, че всяка държава от ЕС в крайна сметка ще плаща повече. Мишел обаче разчита на спешната необходимост от възстановяване след шока от пандемията. Дори и тук той има подсладител, който да предложи – да започне изплащане на дълга не по-късно от 2027 г., година или повече по-рано от предвиденото от Комисията, както предложи и канцлерът на Германия Ангела Меркел.
За критиците на сравнително елементарния „ключ за разпределение“ на Комисията - методът за разделяне на средствата за възстановяване, Мишел и неговият екип имат още един ко в ръкава: формулата на Комисията - която противоречиво включва нивата на безработица преди коронавируса, ще се използва само в първите години с цел ускоряване възстановяването на икономиката. След това тя ще бъде заменена с нова формула, обвързана с реалния спад на националните икономики.
Мишел официално ще представи новото си предложение, известно като „кутия за преговори“, някъде в края на следващата седмица. Това, което се знае от брифингите за дипломати и служители, е, че председателят на Съвета е по-малко фиксиран върху някоя конкретна част от пакета, отколкото просто да накара лидерите да кажат „Да“, когато се съберат на срещата на върха, започваща на 17 юли.
По време на пресконференция, на която представи германското председателство на Съвета на ЕС, канцлерът на Германия Ангела Меркел повтори настояването си, че това лято трябва да бъде постигната сделка. Тя се присъединява към усилията на Мишел в процеса. Според нея споразумение трябва да има през лятото.
Някои дипломати изразяват скептицизъм за „букета от балони“ на Шарл Мишел без официален документ за преговори, т.нар. „кутия“, в която да има твърди числа. Съществува и дълъг списък с други въпроси, по които Мишел може да се наложи да търси отговори, включително за създаването на нови източници на приходи, известни на езика на ЕС като „собствени ресурси“, както и демонстриране на важността на пакет от определени политически приоритети, като борба с изменението на климата. Там е и трънливият въпрос как да се свържат икономическите реформи и спазването на принципа на правовата държава с разпределението на средствата на ЕС.
Мишел и други висши лидери вече започнаха да се опитват да намерят начини да спечелят и Европейския парламент, който трябва да даде окончателно одобрение на бюджета след споразумението на Съвета на ЕС.