Как ще плати Китай за този план и какви са потенциалните клопки?
Към момента не е ясно кой ще внесе законопроекта за този амбициозен план.
"Все още чакаме подробности как точно да се разгърне фискалната огнева мощ", заяви във вторник 92 юни) Айдан Яо, старши икономист в AXA Investment Manager.
Китай няма очевиден проблем с дълга на равнище централно правителство, така че вероятно това няма да бъде сериозен проблем, дори ако годишният фискален дефицит нарасне до 3,6% от БВП, както беше посочено от премиера Ли Къцян на 22 май.
Проблемът може да възникне при местните власти - Ли обеща, че централното правителство ще отдели 2 трлн. юана (279 млрд. долара), сумата от нетно увеличение на фискалния дефицит и специални емисии облигации, за местните власти. И все още не се знае как ще се изразходват тези средства.
Алисия Гарсия Ереро, главен икономист за азиатско-тихоокеанския регион в Natixis, изрази скептицизма си относно този залог.
"Няма такова нещо като безплатен обяд", каза тя.
китай
Заедно с по-големите разход властите на отделните китайски провинции увеличават собственото си набиране на средства чрез правителствени финансови инструменти, или LGFV.
Тези извънбюджетни дългови средства служат като втори портфейл за местните власти за финансиране на различни проекти. Но поради липсата на подходящ надзор, публично оповестяване и отчетност, LGFV представляват основна част от проблема с дълга на Китай.
Капацитетът на отделните LGFV, според Ереро, може да варира значително. "Някои местни власти са изправени пред влошаващи се фискални позиции", добави тя.
Друг потенциален проблем е самата инфраструктурна инициатива.
"Няколко участници се стремят да използват тази възможност за по-нататъшно подобряване на цифровата инфраструктура на Китай. Макар че е добре приветствана, тази стратегия може да не създаде необходимото добавяне на нови работни места, необходими за поддържане на заетостта и разполагаемия доход", заяви Ереро. Според нея „китайските лидери могат да бъдат изкушени да се откажат от толкова големи надежди и да използват стимула за по-трудоемки сектори, като конвенционалната инфраструктура и недвижимите имоти“. Това от своя страна може да доведе до ненужна и недостатъчно използвана инфраструктура, да удължи „живота“ на „зомби компаниите“ и в крайна сметка да се стигне до натрупване още по-лош дълг.