Това са големи идеи, върху които да размишляват в момента бизнес лидерите, когато повечето от тях отчаяно се опитват да държат главата си над водата или в най-добрия случай да се концентрират върху детайлите на това как да рестартират след блокирането. В последната си изява главният изпълнителен директор на Stora Enso звучеше погълната от наболелите въпроси за временните уволнения, забраните за пътуване и намаляването на капиталовите разходи, колкото и нейните колеги от компании с по-кратко родословие.
Някои групи, които отговарят на общите характеристики на Де Геус за дълголетие, все още могат да потънат, просто защото се оказват с експозиции към грешен сектор в неподходящия момент.
Други обаче ще открият, че са недобре оборудвани за последствията от пандемията. Това, което той нарече „нетолерантни“ компании, които „се стремят към максимални резултати с минимални ресурси“, може да живее дълго време в стабилни условия. „Дълбоки сривове като сегашния просто ще разкрият основните разломи, които вече бяха налице“, ми каза по мейла опитният мениджмънт анализатор Питър Сендж, който е работил с Де Геус. „Онези, които бяха на път към дълбока промяна, ще намерят начини да използват силите, които сега са налични, за да продължат и дори да се разширят. Онези, които не бяха, няма." За него основният въпрос е дали онези, които интерпретират пандемията като сигнал, че хората трябва да променят начина си на живот, ще достигнат критична маса.
В продължение на десетилетия след войната големите компании не променят начина, по който функционират. Те се възползваха от младите хора, които вярваха, че материалната сигурност „си струва цената ръководството да бъде силно централизирано в ръцете на сравнително малко хора“, пише Де Геус. Изправен пред сегашната криза обаче Де Геус би се доверил на онези компании, които са развили ангажимент за организационно обучение и споделено вземане на решения, според Ирен Дюпу Кутюрие, друг близък негов сътрудник.
Натискът от тази криза вече скъсява йерархиите за вземане на решения. Излизането от пандемията ще се основава на технологии, които укрепват човешката общност чрез насърчаване на бързото междуфирмено сътрудничество.
Де Геус е категоричен, че една истинска „жива компания“ ще разпродаде активи и ще промени дейността, преди да пожертва хората си, ако оцеляването й е застрашено. Този оптимизъм предстои да бъде тестван през следващите месеци, но си струва да го споделяме.
„Кой знае дали характеристиките на трайните компании, които Арие разглежда, биха повишили устойчивостта им в ситуации като тази?”, ми каза Сендж. "Но е трудно да си представим, че ще я намалят."