Ето защо строго временният отговор има най-голям смисъл. Нов или съществуващ механизъм в ЕС следва да получи правомощието да издава облигации за, да речем, 2 трилиона евро заради пандемията, които да бъдат обслужвани съвместно от държавите членки на ЕС, пропорционално на тяхното население и брутен вътрешен продукт. След това този механизъм може да изплаща субсидии на държавите членки, използвайки формула, основана на тежестта на пандемичния шок - измерена чрез спада на производството и/или ръста на безработицата.
Не се заблуждавайте, докато трае, това ще е трансферен съюз. Такава система следователно би била изправена пред правно предизвикателство, въпреки че договорите на ЕС позволяват да се подкрепят членове, срещащи изключителни затруднения. (Трудности от мащаба на тази пандемия не бяха предвидени.) Най-важното е да се проектира системата и да се обясни на избирателите като смел, но временен отговор на едно изключително събитие. Трансферен съюз, да. Но не вечен.
Ще има политическа съпротива, както и конституционен дебат, като тези възражения не трябва да бъдат отхвърляни с лека ръка. Например, тези, които се противопоставят на подобна реформа, често цитират аргумента на „моралния риск“ срещу трансферите - идеята, че фискалният съюз би възпрепятствал бюджетната дисциплина. Защитниците на реформата твърдят, че този аргумент не е приложим, тъй като пандемията е природно бедствие, което няма нищо общо с бюджетната политика.
За съжаление това е само отчасти вярно и скептиците имат основание. Правителствата, които бяха фискално дисциплинирани преди извънредната ситуация, сега могат да си позволят да заемат повече, отколкото им трябва. Правителствата, които заемаха прекалено с години, имат по-малко възможности. Вярно е, че тази криза беше непредвидена, но беше избор на правителствата дали да изградят фискален капацитет за справяне с извънредни ситуации. Дори фискален съюз, който е само за периода на пандемията, променя стимулите за бъдещата политика.
Независимо от това, ако европейската солидарност означава нещо, тя със сигурност би трябвало да се разшири до щедра взаимна помощ при толкова извънредни обстоятелства. За да заработи такава помощ, тя трябва да бъде в мащаб (голям) и форма (субсидии), които са адекватни на изпитанието.
След моментно колебание ЕЦБ видя нуждата от това и прави всичко възможно. Докато трае тази извънредна ситуация, европейските правителства също трябва да обещаят подобни действия.
преди 4 години Пешо, 2 страници само? Много малко бе, аз под 5 не ги чета изобщо.Иначе за справка - нашия *** гледа на суапа и грантовете, като на бърз кредит с гратисен период 1 мандат. отговор Сигнализирай за неуместен коментар