IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Волатилността при петрола няма да изчезне скоро

Ако досегашната система на ценообразуване се разпадне, на пазара ще се възцари объркване

10:57 | 24.04.20 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Съоръжения в терминала Кушинг. <em>Снимка: Bloomberg</em></p>

Съоръжения в терминала Кушинг. Снимка: Bloomberg

Най-добрият аргумент за оптимистичен поглед към цените на петрола, които се сринаха до отрицателна територия тази седмица, е, че това е местен проблем, пише Дейвид Фиклинг за Bloomberg.

Както писа колегата ни Мат Ливайн, след като веднъж разтълкувате какво означава "цената на петрола", странното негативно ценообразуване вече не е толкова загадъчно. Обичайно е да се говори за цената на сорта West Texas Intermediate (WTI) на терминала в Кушинг, Оклахома, сякаш той е представителен за пазара на петрол като цяло, но това никога не е било така. Двойният шок (в търсенето и предлагането) на световния петролен пазар направи недостига на капацитет за съхранение на това конкретно място толкова остър, че производителите са готови да платят, за да пласират стоката си. Това не трябва да има по-широко значение. 

Въпреки че WTI винаги е била по-маловажна мярка на петролния пазар, отколкото изглежда, сегашните сътресения създават по-дълбоки проблеми. Сортът Brent, който е бенчмарк за повече от две трети от петрола в света, може да се сблъска с подобни трудности, ако настоящите ниски цени се запазят.

Макар фючърсите върху Brent да се уреждат в кеш, което означава, че няма нужда да се приема физическата доставка, която причинява такива проблеми в Кушинг, те са тясно свързани чрез деривати с индекса Dated Brent, който е амалгама от физически цени на пет терминала на брега на Северно море.

Взимането на Северно море като ценова точка има предимства пред Оклахома: Терминалите в това море са отворени за световната търговия с танкери, а производството намалява през последните години. В резултат на това ситуацията, наблюдавана при Кушинг, е по-малко вероятно да се повтори.

Няма гаранция за това обаче. Общият капацитет за съхранение в петте терминала на Dated Brent е около 31 милиона барела, което е приблизително една трета от 93-те милиона барела, налични в Кушинг. Способността им да разтоварват товари на танкери се влияе от същото производствено пресищане, което вреди на WTI. Всъщност един от най-добрите варианти за шистовите производителите от Северна Америка, които искат да избегнат колапса в Оклахома, е да пренасочат барелите си от сладък лек суров петрол тип Brent към Хюстън за доставка до Европа.

Най-важният от сортовете, съставляващи кошницата Brent, в момента е Forties, който се доставя от терминал източно от Единбург. Ineos Group, която управлява този терминал и свързаната тръбопроводна мрежа, обяви миналия месец, че ще забави плановото спиране за техническо обслужване поради заявки от клиенти. Това би трябвало да тласне доставките от Северно море до над 3 милиона барела на ден през юли - най-високото ниво от 2011 г. насам, според консултантската компания Rystad Energy.

Междувременно, тъй като танкерите са превърнати в съоръжения за временно съхранение, разходите за транспортиране на суров петрол от Европа до Азия нарастват от нива под 2 долара за барел до над 6 долара през последния месец - съществен ръст, когато самият Brent е под 20 долара. Ако тези транспортни разходи се покачат още повече, те ще започнат да поставят толкова големи финансови препятствия пред износа от изобилните терминали за Brent, колкото са и физическите ограничения в Кушинг.

Онези, които търгуват с реални доставки, а не на хартия, изглежда забелязват. Dated Brent падна до 13,24 долара във вторник, според S&P Global Platts, а отстъпката спрямо фючърсните цени е на рекордни нива. Отрицателните цени все още изглеждат малко вероятни, но те изглеждаха малко вероятни и за WTI, до понеделник.

По-важното е, че не е нужно самият Dated Brent да отиде на негативна територия, за да изтласка огромен дял от световната продукция на петрол на червено. Близоизточните и африканските сортове са котират с определена отстъпка спрямо Dated Brent или няколко други контракта, които самите обикновено следват физическата доставка от Северно море. За някои по-тежки сортове, като саудитския Arab Heavy или иракския Basrah Heavy, тези намаления често могат да надхвърлят 10 долара за барел, притеснително близкo до нивата, на които Dated Brent се търгува напоследък. Мексиканският сорт Maya вече поевтиня под нулата веднъж тази седмица, благодарение на точно такава формула за ценообразуване, която го свързва с WTI.

Има методи за справяне в случай на проблеми с терминалите на Dated Brent. Физическите и нематериалните пазари на петрол от Северно море са свързани от сложна система от деривати, която позволява на ценообразуващите компании да сменят методологиите си, ако физическата търговия е твърде „тънка”, с последици за милиарди, като се оказва огромен натиск върху система, която никога не е била проектирана за подобни ситуации.

В продължение на поколение световният пазар на петрол зависеше от наблюдението на цените на суровия петрол, преминаващ през няколко места, като физическите играчи от своя страна следяха фючърсния пазар за успокоение. Ако тази система се разпадне, пътеводната звезда ще бъде изгубена и ще се възцари объркване. Мислите, че волатилността на пазара на петрол е изчезнала след тази седмица? Не разчитайте на това.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 06:40 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още