През последните няколко години страните от Югоизточна Азия, по-специално Виетнам, успяха да привлекат производители, които се изместиха от Китай, за да избегнат американските мита, наложени като част от „търговската война“ на Вашингтон с Пекин.
Дори преди това производителите се възползваха от ниските мита между страните от Югоизточна Азия, за да намалят разходите за труд и да получат държавна подкрепа. Скоростна кутия за автомобил, сглобен във Виетнам или Индия, може да се придвижва през границите пет или шест пъти, като всеки път да се добавя стойност. Пандемията може да "срине" тази система, смята Палит.
Виетнам прекрати входящите международни полети на 21 март и забрани на повечето чужденци да влизат в страната на следващия ден. Много компании в Азия не успяват да осъществят връзка с доставчиците си, като това със сигурност в един момент ще повлияе сериозно на производството им.
Според Палит страни като Виетнам, които са отлични примери за голям потенциал по отношение на доставките и представляват важни възли в регионалните вериги на доставка, страдат от слаба инфраструктура по отношение на здравеопазването и нямат развити политики за справяне с пандемии.
Много фирми се сблъскват с проблема техните пратки да бъдат задържани за неопределено време на пристанищата, тъй като митническата документация се обработва бавно или изобщо не се обработва заради блокирането и социалната изолация.
Тъй като се опитват да се справят с тези нововъзникващи рискове, компаниите вероятно ще концентрират своите вериги на доставка до възможно най-малко места и доставчици и ще създадат много по-големи запаси.
"Това ще остави дълбоко отражение върху начина, по който производството се организира отсега нататък", смята Палит.
„Липсата на сътрудничество между държавите ... е в основата на проблема“, заяви от своя страна Джулиън Чейс, професор по право в градския университет в Хонконг. „И много се страхувам, че докато не се постигне съгласуваност между тях, с което да се реши кога да се премахнат мерките, ефектът върху икономиката ще продължи да се усеща още дълго време“, подчертава той.
Сривът при веригите на доставка, дори да не се задържи още дълго, ще окаже огромно влияние върху заетостта. Международната организация на труда (МОТ) предупреди, че 25 милиона работни места са изложени на риск в резултат на пандемията. Конфедерацията на синдикатите в Мианмар заяви, че 27 текстилни фабрики в страната са спрени от началото на кризата.
Работниците-мигранти - от които, според МОТ, над 33 милиона са в Азия и страните в Тихия океан - ще бъдат особено силно засегнати. Финансовите потоци от мигрантите, насочени към техните страни, представляват значителен принос за икономиките в региона. Само Филипините получават повече от 34 млрд. долара годишно от парични преводи.
3
Десетки хиляди работници от Мианмар, Камбоджа и Лаос вече са избягали от Тайланд. Затварянето на границата на Сингапур с Малайзия отстрани хиляди хора от тяхната работа. Градът-държава разчита на евтиния труд от държавата Джохор, за да поддържа секторите на производство и услуги.
Въпреки това, бързото прекратяване на регионалното свободно движение на хора най-вероятно ще засегне и работниците с по-високи заплати и би могло да подкопае трайно статута на държави като Сингапур и Хонконг, които бяха на върха на вълната на регионална интеграция.
Справянето на Сингапур с аспектите на общественото здравеопазване при извънредната ситуация получи добра оценка, но икономическите ѝ уязвими места изпъкнаха през това време. Летището на града се изпразни; конферентните центрове и хотелите затихнаха. Границите, които бяха - поне за по-заможните посетители - почти напълно отворени, вече не са.