Как можем да направим капиталовите потоци по-сигурни за развиващите се пазарни икономики? Намирането на правилния отговор на този въпрос е от решаващо значение за финансовата стабилност, растежа и заетостта. Добрата новина е, че страните се възползват от изобилието на чуждестранен капитал, който може да се използва за финансиране на свежи идеи и жизненоважна инфраструктура. Но те също така изпитват изблици на висока волатилност на капиталовите потоци, което може да навреди на финансовата стабилност и перспективите на бизнеса и домакинствата, пише за Financial Times Кристалина Георгиева, управляващ директор на МВФ.
Справянето с волатилните капиталови потоци може да бъде плашеща задача, тъй като няма голям консенсус относно правилната комбинация и тайминга на мерките. Помислете за епизода с изтичане на капитали от развиващите се пазари през 2018 г.: Бразилия и Малайзия се намесиха на валутните пазари, за да подкрепят валутите си. Колумбия и Южна Африка почти не интервенираха. Някои централни банки повишиха лихвите, докато други - не. Солидната интервенция често смекчава валутната обезценка, но не винаги.
Всичко това поражда въпроси, включително за МВФ. Следователно ние преосмисляме и актуализираме нашите съвети към страните членки. Нашата цел е да предоставим специфични за всяка държава съвети относно подходящия микс от политики, необходими за запазване на растежа и финансовата стабилност.
Нашата нова „интегрирана регулаторна рамка“ ще преоценява разходите и ползите от четири инструмента - парична политика, макропруденциална политика, валутни интервенции и мерки за приток на капитали - с цел подпомагане стабилизирането на икономиките, изложени на вътрешни и външни шокове. Важно е, че „интегрираният“ аспект на новата рамка ще отчита как тези инструменти си взаимодействат помежду си и с обстоятелствата в страните.
Настоящата рамка на МВФ, основана на по-конвенционалното икономическо мислене, като цяло насочва членовете към използване на обменния курс като абсорбатор на шокове. Този подход осигурява добро приближение на начина, по който напредналите икономики се приспособяват към външните шокове и движенията на валутния курс. Но той може да пропусне важни характеристики на развиващите се пазари, които променят реакцията на техните икономики на външни шокове и може да изискват различни регулаторни предписания.
Нови изследвания показват, че макар развиващите се пазари да са дълбоко интегрирани в глобалната търговия, техните търговски сделки са фактурирани предимно в долари и следователно гъвкавите валутни курсове осигуряват ограничена защита. По същия начин, макар развиващите се пазари да са съществено интегрирани в глобалните капиталови пазари, техният външен дълг е деноминиран основно в долари. Това може да превърне обменните курсове в усилватели на шоковете, тъй като те могат внезапно да увеличат задълженията и разходите за обслужване на дълга.
преди 4 години Комплексирано и злобно същество, по-добре обърни внимание на себе си, вместо да злобееш срещу успелите хора.Злобата и завистта те изяждат отвътре, а на Плевнелиев и Кристалина им дреме за някакъв озлобен пенсиониран старшина. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Каква полза за България има появата на тая сорросоидна креатура ? Каквато беше "ползата" от Плевелиев , такава е и от Сталинка . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Когото се говори за изложените на външни шокове икономики и начина им за справянето с тях, трябва да конкретизираме въпроса за нашата държавица наложила през 1997 година ПАРИЧНИЯ СЪВЕТ. Съгласно чл. 45. от ЗБНБ БНБ не може да предоставя кредити и гаранции под каквато и да е форма на Министерския съвет, на общините, на други държавни и общински институции, организации и предприятия от публичния сектор, както и на институциите, органите, службите или агенциите на Европейския съюз, централното управление, регионалните местни и други органи на публичната власт, на други органи, регулирани от публичното право, или на предприятия от публичния сектор на държавите - членки на Европейския съюз, както и не може да закупува пряко от тях дългови инструменти!!!!!ЗА РАЗЛИКА ОТ ОСТАНАЛИТЕ НАЦИОНАЛНИ БАНКИ , СЪГЛАСНО ЗАКОНА БНБ Е ЛИШЕНА ОТ ВЪЗМОЖНОСТИТЕ ДА ПРЕДОСТАВИ ФИНАНСОВА ПОМОЩ С КОЯТО БИ СЕ ПРЕОДОЛЯЛ ВЪНШЕН ШОК!!!!БНБ ДЕЙСТВА САМО И ЕДИНСТВЕНО КАТО ФИСКАЛЕН АГЕНТ И ДЕПОЗИТАР НА ДЪРЖАВАТА , НО НЕ И КАТО НЕЙНА КРЕДИТНА ИНСТИТУЦИЯ !!!!Ако трябва да бъда още по краен - БНБ не е българска банка , а АКЦИОНЕР на чужди кредитни институции каквато например е председателстваната от Кристалина МВФ. Със задължението си да инвестира в само в ЧУЖДИ ФИНАНСОВИ ИНСТИТУЦИИ активите на Управление емисионно, БНБ се превръща в ДОНОР НА ЧУЖДИ ИКОНОМИКИ работещ при ОТРИЦАТЕЛНА ДОХОДНОСТ!!Не е ли време да се промени ЗБНБ по начин по който БНБ ще се превърне в НОРМАЛНА ЦЕНТРАЛНА БАНКА подобна на тези от останалите държави с възможност да изкупува правителствени ценни книжа и дълг, както и да отпуска заеми на държавата?!!Оставането в този вид на чл. 45 от ЗБНБ поставя под огромен риск правителството, което тегли заеми от ЧУЖДИ банки в които БНБ е "инвестирала " при отрицателна доходност активите си. Не е ли БЕЗУМИЕ в качеството на фискален агент БНБ да инвестира активите на правителството при отрицателна доходност в същите чужди банки от които Правителството получава заеми с лихви гонещи до 10 % !!Егати и маржовете от тази валутно спекулативна игра скрепена със закон действащ под името ВАЛУТЕН БОРД !!!СТИГА СТЕ НИ ЗАНИМАВАЛИ С КРЕТЕНИЗМИ КАКЪВ ЩЕ Е КУРСА ЛЕВ/ЕВРО дефиниран в чл. 29 от ЗБНБ !!!Премахнете забраните на чл.45 от ЗБНБ !!!Това е спасение на правителството и държавата при ШОКОВИ ВЪНШНИ СЦЕНАРИИ принесени на наша почва!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар