Планът на Мишел включва предложение за обвързване на финансирането от ЕС с критериите за прилагане на закона. Само че очертаният процес за намаляване и спиране на средствата при нарушения не е ясен. „Комисията ще предложи подходящи и пропорционални мерки, които ще трябва да бъдат одобрени от Съвета с квалифицирано мнозинство“, посочва се в документа. Това означава, че ако такъв инструмент изобщо се договори, той вероятно ще е труден за прилагане.
Някои служители изразиха възмущение от този ход, като един дипломат го определя като „голямо разочарование“. Втори дипломат, който иска да види категорични условия за върховенство на закона, определя предложенията на Мишел като „нелепи“ и „голяма грешка“.
Парламентът печели
Тази седмица преговарящите от Европейския парламент (ЕП) заплашиха, че ще наложат вето върху бюджетната сделка и - макар да има предположения, че едва ли биха рискували значително забавяне на бюджетния процес, Шарл Мишел им показа, че ги е чул.
Едно от основните искания на Парламента е създаването на нови източници на приходи за бюджета на ЕС. Мишел иска „национален принос, изчислен върху теглото на нерециклираните пластмасови отпадъци от опаковки“ и „всякакви приходи, генерирани от системата за търговия с емисии от Европейския съюз, надвишаващи средните годишни приходи за държава членка“ да постъпват в касите на Брюксел.
В следващ жест на добронамереност към законодателите Шарл Мишел казва, че предложенията за други нови така наречени „собствени ресурси“ могат да бъдат разгледани през седемгодишния бюджетен период. В тях влизат цифров данък, данък върху авиацията, данък върху въглеродните емисии, данък върху финансовите трансакции и т.н.
Независимо от това Йохан ван Овертвелд, председател на парламентарната комисия по бюджет, който преди беше министър на финансите в правителството на Белгия по времето на Шарл Мишел, определи предложението на шефа си като „разочароващо“.
Докато настоящият консенсус предоставя възможност за оформяне на правилния бюджет за следващото десетилетие, днешното предложение сериозно подкопава доверието в новата политическа програма и на институциите на ЕС“, казва председателят на бюджетната комисия на ЕП.
Новите приоритети
Европейските лидери често говорят за необходимостта да харчат повече за приоритети като гранична сигурност, миграция и изследвания в областта на отбраната. Планът на Мишел, подобно на предложението на финландското председателство, значително намалява планираните разходи в тези области в сравнение с предложението на ЕК.
Франция няма да бъде щастлива
Разходите за селско стопанство са за много столици свещената крава на европейските разходи. Точно заради тях срещу предложението на Мишел вероятно ще има силна съпротива в четвъртък и то начело с Париж.
Според дипломат от ЕС предложението на Мишел не е реално съкращение на средствата за земеделие. Само че председателят на Съвета предлага намаление от 7,5 млрд. евро за развитие на селските райони в сравнение с предложението на Финландия.
Енергийният преход създава напрежение
Мишел се вслуша в съветите на Комисията и призовава за създаването на Фонд за справедлив преход в размер на 7,5 млрд. евро, който да помогне на регионите да се насочат към по-зелени икономики. Дипломатите обаче се противопоставят, защото финансирането ще излезе от бюджетите на други разходни области, например от парите за селските райони.