В нормални времена само няколко мениджъри в сферата на корабоплаването се интересуват от Baltic Dry Index. Но в наши дни икономистите от цял свят разглеждат пазарния барометър за параметрите на общите товари. Защото Baltic Dry Index спада все по-бързо. И в миналото той се смяташе за най-надеждната система за ранно предупреждение за състоянието на световната икономика. Както сривът на фондовата борса през 1987 г., така и спукването на Дот-ком балона през 1999 г. бяха предшествани от спад в Baltic Dry Index. Неслучайно: световната търговия се осъществява предимно по море. И ако търсенето на цимент, желязна руда или транспортирането на въглища спада внезапно, това може да е предвестник за глобална рецесия.
В момента Baltic Dry Index сигнализира за рязък спад. От началото на годината индексът спада почти ежедневно, от 1076 до 415 пункта. Това е по-ниско ниво, отколкото бе достигнато по време на световната финансова криза от 2008 г. Причината за бързия срив на товарните параметри най-вероятно е коронавирусът.
Патогенът парализира китайската икономика от седмици. Той бе причината за това правителството да изолира провинция Хубей, да наложи ограничения за пътуванията и да сложи контролно-пропусквателни пунктове и насилствено да удължи новогодишните празници. Работата трябваше да бъде възобновена отново този понеделник. Но много компании остават затворени. Властите забраниха на доставчика на Apple Foxconn да възобнови производството си поради рискове за здравето. При Volkswagen положението не е по-различно – поточните линии в китайските заводи ще работят на празен ход поне до уикенда. Toyota също удължи ваканцията до неделя; General Motors планира да рестартира производството в Китай от събота.
Ще се ограничат ли икономическите проблеми на Китай само до Китай? Или ще се разпространяват в целия свят? Все по-ясно става, че вирусът вече причинява глобални щети в два сектора: в сферата на транспорта и на суровините.
Международното търговско корабоплаване вече страда сериозно. Китай е неговата връзка; седем от десетте най-големи контейнерни пристанища на Земята са на бреговете на Народната република. Според проучване на доставчика на данни Alphaliner търговските доставки в пристанищата на Китай са намалели с 20 процента през последните три седмици. „Сривът на Baltic Dry Index предполага, че на корабите ще има много празно място", казва източник от индустрията, цитиран от Der Spiegel. Това се отнася не само за общите товарни превози, но и за контейнерния трафик.
В корабните компании вече прозвуча алармен сигнал. В този понеделник лидерът в индустрията Maersk обяви нови т. нар. Blank Sailings, което означава, че предварително определени пътувания от и до Китай са отменени. Освен всичко друго, засегнати са връзки с Ротердам, Антверпен, Феликстоу и Лос Анджелис. Като официална причина Maersk посочва „удълженото време за ваканция“ в Китай. Maersk и други големи транспортни компании като швейцарско-италианския MSC и френската CMA CGM вече бяха прекъснали няколко връзки с Китай през последните няколко дни. И германската корабоплавателна компания Hapag Lloyd отмени пътуването на кораб от Кингдао до Барселона, както потвърди пред SPIEGEL говорител на концерна.
Въпреки намаленото предлагане цените падат: Според портала за товарни ставки Freightos превозът на контейнер от Китай до Европа е с 14 процента по-евтин през миналата седмица. Както съобщават браншови експерти от Alphaliner, с най-малко шест милиона е спаднал броят на стандартните контейнери, които се очаква да бъдат изпратени от или до Китай до края на март. Това съответства на около четири процента от годишния световен контейнерен трафик.