Един от многото въпроси, с които по-силен ЕС ще се справи много по-добре, е енергийната политика.
Северен поток 2 - все още не напълно завършеният газопровод през Балтийско море, е национален проект, движен от Германия. Ако бъде завършен, той ще увеличи зависимостта на ЕС от руския газ и ще вбие клин в трансатлантическия алианс. Една обща енергийна политика на ЕС не би позволила това да се случи.
Или да вземем Huawei. ЕС има двама местни производители на 5G инфраструктура за мобилна мрежа - Ericsson и Nokia от Швеция и Финландия. ЕС обаче е на път да пропусне една от редките възможности за създаване на друг европейски корпоративен шампион в стил Airbus.
Airbus успя, защото разруши олигопола на американските производители на самолети. Случаят с 5G е подобен. Използването на европейски доставчици на мобилни телекомуникации ще направи ЕС независим от китайска компания със съмнителна репутация за сигурност. Някои лидери на ЕС обаче предпочитат Huawei, защото се страхуват от китайски ответни мерки.
Подобен е случаят и с дебата за бъдещите отношения с Великобритания. Вече съществува реална възможност търговските преговори с Обединеното кралство да се провалят, ако ЕС продължи да настоява за регулаторна обвързаност. Не може да бъде в интерес на ЕС като цяло да има ненужно отдалечени отношения със съсед, който е член на Съвета за сигурност на ООН и е заедно с европейските съюзници в Г-7 и НАТО.
Под „интерес“ на ЕС не се има предвид сумата от тези на неговите държави членки и със сигурност не най-малкото общо кратно. Интересът на ЕС съществува сам по себе си. Съюзът разполага със средствата да го преследва: критична маса, пари, върховенство на закона, стабилни правни и административни институции, квалифицирана работна сила. Ако не успее да се погрижи за собствените си интереси, Брюксел няма кого да обвинява.
ЕС няма непременно да се разпадне, но може да стане незначителен. Нямам илюзии относно ограниченото политическо пространство за маневри. Политическите тенденции в Италия и Франция, съчетани с германския индустриален меркантилизъм, могат да намалят това пространство още повече.
ЕС вероятно ще продължи повече или по-малко по същия начин. В този процес блокът ще прецени неправилно Brexit, намеренията на Китай и Русия и предупрежденията от американската политика. Неправилните преценки също са избор.
преди 4 години Това е така, прав си. Наистина доста често се гледа собствения интерес, не малко пъти това даже значи комисионните при сделка. Точно така стана имотната креза 2008-2009 - с тлъсти комисионни на брокери на имоти.Обаче има и нещо друго. Тези комисионни и собствен интерес не рисуват цялата картинка. Ако не сме обединени и силни всичко ще е много по-зле. И това го знаят добре всички от Брюксел до Лондон и от Италия до Швеция ;) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Може. Ако администрацията от Брюксел се премести в София или Букорещ, наптимер! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години С изчезването на солидарността в съюза, още по време на финансовата и мигрантските кризи, стана ясно, че отговорът е не. И скоростите ще са и повече.Примерите са много - опропастен Южен поток, но стимулиран Северен, 5G, завода на VW и т.н.Защото се гледа повече личния интерес и комисионите, а не общият. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Има и такъв вариант , Европа го е избрала - това са 27 скорости .А за двете скорости се говореше още след референдума за Брекзит , но за да не разделяме Европа на 2 ще я разделим на 27 . Фаталното забавяне на Брекзит по вина на Европа може да е умишлено и целта да е точна такава . отговор Сигнализирай за неуместен коментар