Китайско-американската търговска война и последващите повишения на митата заплашват да разпаднат световните вериги за доставки, тъй като производителите се преместват към по-евтини части на Югоизточна Азия и на други места. По-широката технологична война и опасенията относно националната сигурност бяхса предупреждение за производителите на чипове и други, че вече не могат да правят бизнес с китайски компании, включени в черния списък – например, на американските национални превозвачи бе забранено да използват Huawei като доставчик.
Но ответната реакция от американските технологични гиганти - голяма част от които отдавна се оплакват от кражбата на интелектуална собственост в Китай и неравните пазарни условия по отношение на достъпа и субсидиите - показва колко много те искат достъп до китайския пазар. Huawei понастоящем е с трето поредно удължаване на лиценза, което позволява на американските компании да работят с нея въпреки забраната.
От това как ще се развие въпросът с поставянето на Huawei в черният списък, ще зависи хода на бъдещите отношения в технологиите. Категорична забрана, според мнозина анализатори, би принудила Китай да увеличи усилията си за самодостатъчност и да отреже достъпа на американските играчи до пазар от 1,4 млрд. души.
Но отстъплението не гарантира отворена врата. Китай напомпа мускули в други индустрии, като авиационната, хотелската и филмовата, всяка от които бе призована да избира между примирение или противопоставяне.
Настояването на Китай за суверенитет над независимо управлявания остров Тайван препятства подобните на Marriott International. Хотелската група беше обвинена в „сериозно нарушаване на националните закони и нараняване на чувствата на китайския народ“, когато тя посочи Тайван като независима държава в някои онлайн форми. Компанията се извини и промени формите.
Други не бързаха толкова с извиненията, включително анимационното шоу Южен Парк. Продуцентите на шоуто туитнаха фалшиво извинение след техен епизод, в който осмиват цензурата в Китай. Те казаха: „Подобно на НБА, ние приветстваме китайските цензори в нашия дом и в сърцата си. Ние също обичаме парите повече от свободата и демокрацията... Сега добри ли сме?“
Ще е нужно обаче нещо повече от смели карикатуристи, за да се излезе срещу Китай - мултинационалните компании, които искат да обслужват целия свят, ще трябва да подходят внимателно.
Един от въпросите е дали остъплението пред волята на Китай може да застраши бизнеса другаде - да речем, от тълпи милениали, които бойкотират маратонки или филми на компании, за които се смята, че правят неприятен избор.
Достъпът до китайския пазар може да изглежда по-малко привлекателен, ако това означава продуктите на компаниите да биват отбягвани от цяло поколение потребители в останалия свят.