Клиф изчислява, че „ако БВП е бил подценяван с 1 на сто годишно от 1990 г. насам, тогава средният доход всъщност е нараснал с 50 на сто, вместо с отчетените 15 процента“.
Казано по друг начин, някои анализатори смятат, че доминиращият разговор за американската икономика е отчасти не на място: въпреки популярното схващане, че средните доходи в Америка са в застой през последните години, тъй като производителността (изглежда мистериозно) се е сринала, това отчасти отразява погрешно измерване, а не реалността.
Някои икономисти може категорично да не са съгласни. Но Клиф не е единствен: служители на Международния валутен фонд анализират въпроса с неправилното измерване, както и учени от MIT (Massachusetts Institute of Technology).
„Не измерваме големи части от икономиката, за да разберем къде хората получават реална стойност“, казва Ерик Бринйолфсон, професор в MIT, който разработва алтернативна мярка за БВП, която се опитва да проследи размера на изключените „безплатни“ услуги като пита потребителите какво биха платили за тях.
Анкетата показва, че търсенията във Facebook, YouTube и Google струват съответно 600, 1100 и 17 000 долара годишно на всеки потребител.
Може би по-изненадващо изглежда, че председателят на Федералния резерв Джей Пауъл се съгласява. Миналата седмица той цитира работата на Бринйолфсон в реч пред икономическа конференция, след което посочи, че двама от икономистите на Фед - Дейвид Бърн и Карол Корадо - наскоро са направили собствено проучване на неотчитаната технологична дейност.
„Добрите решения изискват добри данни, но данните на разположение рядко са толкова добри, колкото бихме искали“, отбеляза Пауъл.
Така че има ли решение? Един от вариантите би бил да се вложат повече пари в статистически изследвания, за да бъдат в крак с технологичните промени (понастоящем може да отнеме около десетилетие, за да се отразят новите технологии в потребителските кошници например).
Друго опция е да се публикуват алтернативните мерки за БВП, изчислявани от различни групи. Трети възможен отговор е да спрем да бъдем обсебвани от данните за БВП.
Това не е лесно в свят, в който много инвеститори и анализатори (и някои журналисти) си изкарват прехраната, правейки драма от тези тримесечни прогнози и съобщения. Напълно естествено е всички ние да търсим компас в този объркан свят.
Но когато данните за БВП на САЩ бъдат публикувани следващата седмица, си струва да си спомним следното: в днешния свят избирателите преживяват „икономиката“ по много различни от икономистите начини. Особено когато имат мобилен телефон в ръцете си.