Великобритания също трябва да се справи с всякакви непосредствени трусове в края на октомври. Стига домакинствата да не започнат да се презапасяват, голяма част от приказките за недостиг ще се окажат преувеличени, но няма как да се заобикаля факта, че твърдият Brexit възстановява търговските бариери.
Дори властите на ЕС да изберат да не предприемат строг подход към продуктовите стандарти, европейските компании не са готови за усложненията от митническите декларации, като има сериозен недостиг на квалифицирани агенти, които да помогнат. Безпрепятствената търговия в рамките на ЕС зависи от принадлежността към институциите на ЕС. Ако Великобритания излезе от тях внезапно, фериботните компании няма да качват камиони без съоветната документация, търговските потоци ще намалеят значително, а митата ще направят търговията с нисък марж нерентабилна.
Ако сътресенията са ограничени, ще се сбъдне сравнително благоприятният сценарий за 2% спад на БВП, прогнозиран от МВФ. АЦБ предвижда, че по-неблагоприятните сценарии ще доведат до по-голям спад. Така или иначе има всички причини да очакваме бурно икономическо време тази есен.
Естествено ще има монетарен и фискален отговор, за да се смекчи икономическият спад. Въпреки че АЦБ казва, че не знае как ще реагира, тя би трябвало и почти сигурно ще намали лихвите до близо нула от сегашните 0,75%.
Би трябвало да очакваме по-високи държавни разходи и вероятно рязко намаляване на ДДС, тъй като това може да се приложи бързо. Но тези усилия за стимулиране на търсенето са палиативна мярка и няма да направят нищо, за да се противопоставят на основните щети от твърдия Brexit. В крайна сметка ще са необходими по-строги мерки за икономии.
Обединеното кралство има вече тригодишен опит след вота за Brexit. Средната прогноза на независимите анализатори за дългосрочния годишен темп на растеж бе намалена от 2,2% на 1,7%. С превръщането на твърдия Brexit в реалност, очаквайте икономическите перспективи да избледнеят още повече.