Четири месеца след принудителното спиране на полетите на най-добре продавания модел на Boeing резултатите за авиокомпаниите вече са ясно видими – намаляващи приходи и печалби и несигурност в плановите графици за полетите.
Southwest Airlines, най-големия клиент на 737 MAX, заяви, че ще спре полетите от летище Нюарк в Ню Джърси от тази есен като опит да преодолее недостига на машини. Планираните за отмяна полети са до пети януари 2020 г., пише Wall Street Journal.
Въпреки че само няколко авиомпании в САЩ са в позицията на Southwest, то на други пазари, където ръстът на пътниците се покачва драматично на годишна база, ударът е сериозен. Лоу-кост превозвачите разчитат на подобни на 737 MAX тяснофюзелажни и по-икономични самолети. Нискотарифната flydubai, най-големият клиент на Boeing в Близкия изток с 251 поръчани и 14 доставени машини, вече е отменила 17% от планираните полети.
Oman Air, която има пет приземени 737 МАХ и поръчки за още 25 броя, вече е отменила 800 полета само за август. Най-големият европейски превозвач Ryanair заявява, че очаква удар върху резултатите си за 2019 г., и съкрати наполовина предвижданията си за ръст на пътниците през 2020 г. до 3%.
„Ситуацията дава отражение върху зимните графици и плановете за 2020 г.“, казва Брендън Соби, главен анализатор на Сингапурския авиационен център.
Много от авиокомпаниите вече са ударени от повишените цени на керосина, други разходи и по-засилената конкуренция в сектора. Сега приземяването на 737 MAX за тях е двоен удар – поръчаните (и доставените) машини са просто финансова тежест, и тези с по-малък или унифициран флот (като лоукост компаниите например) са по-малко гъвкави.
Какво се случва в Югоизточна Азия, един от най-бързо растящите пазари по света, вижте в продължението на материала в сайта на Bloomberg TV Bulgaria!