За култура ли става въпрос или за икономика? Този въпрос оформя голяма част от дебата за съвременния популизъм, пише за MarketWatch Дани Родрик, професор по международна политическа икономия в Харвардския университет.
Дали Доналд Тръмп, Brexit и възходът на дясноцентристки националистически партии в континентална Европа са последица от задълбочаващия се разлом между ценностите на социалните консерватори и социалните либерали, след като първите дадоха подкрепата си за ксенофобски, етно-националистически и авторитарни политици?
Дали пък те не отразяват икономическото безпокойство и несигурност на много избиратели, подхранени от финансовата криза, строгите икономии и глобализацията?
Ако авторитарният популизъм се корени в икономиката, тогава подходящото лекарство е популизъм от друг вид – мерки, насочени срещу икономическата несправедливост, но плуралистични в своите политики и не непременно в ущърб на демокрацията.
Ако се корени в културата и ценностите обаче, има по-малко опции. Либералната демокрация може би е обречена заради своята вътрешна динамика и противоречия.
Някои версии на културния аргумент могат да бъдат отхвърлени. Например, много коментатори в САЩ се фокусираха върху залитането на Тръмп към расизма. Но расизмът в една или друга форма е трайна характеристика на американското общество и не може сам по себе си да обясни защо заиграването на Тръмп с него се оказа толкова популярно. Константата не може да обясни промяната.
Други обяснения са по-сложни. Най-задълбочената и амбициозна версия на културния аргумент бе лансирана от Пипа Норис от Университета в Харвард и от Роналд Ингълхарт от Мичиганския университет.
В скорошна книга те твърдят, че авторитарният популизъм е следствие от дълготрайна поколенческа промяна в ценностите. След като по-младите поколения станаха по-богати, по-образовани и по-осигурени, те възприеха „пост-материалистически ценности”, които наблягат на светското начало, личната автономност и разнообразието, за сметка на религиозността, традиционното семейство и конформизма.
По-старите поколения бяха отчуждени, превръщайки се в „странници в собствената си земя”. Макар традиционалистите сега да са по-малко, те гласуват повече и са по-активни политически.
Уил Уилкинсън от Центъра Нисканен наскоро изрази подобен аргумент, фокусирайки се по-специално върху ролята на урбанизацията. Той твърди, че тя е процес на пространствен подбор, който разделя обществото не само по икономически, но и по културен признак,
Урбанизацията създава процъфтяващи мултикултурни гъстонаселени области, където доминират социално либералните ценности. Тя измества провинциалните области и по-малките градски центрове, които все повече си приличат по социалния консерватизъм и ненавистта към разнообразието.
Нещо повече, процесът е самозатвърждаващ се – икономическият успех в големите градове валидира градските ценности, докато миграционният избор извън провинциалните райони задълбочава поляризацията. Както в Европа, така и в САЩ, хомогенните социално консервативни области съставляват базата за подкрепа на националистическите популисти.