Други изследвания обаче сочат, че в резултат от по-високите мита цените в САЩ са се повишили. Едно такова изследване, фокусиращо се върху пералните, бе публикувано през април от Федералния резерв и Чикагския университет. Пералните бяха сред първите продукти, засегнати от митата на Тръмп, които са в размер от 20% до 50%, и то не само за китайски стоки.
Изследването открива близо 12% увеличение на цените – както на вноса, така и на местното производство – в рамките на 4-8 месеца след налагането на митата. Констатира се и поскъпване на сушилние със същия размер, въпреки че те не са обект на повишени мита.
„Повечето потребителите купуват едновременно перални и сушилни, поради което производителите са осъзнали, че могат да увеличат цените и на двете”, коментира Уилям Райнш, старши съветник в Центъра за стратегически и международни изследвания.
„Увеличението на цените на американските перални илюстрира основната защитна цел на митата – да позволят на местните производители да вдигант цените, за да се възстановят от щетите, които им е нанесъл вносът”, отбелязва Райнш.
Не всичи продукти обаче реагират на митата както пералните, което се дължи на различната динамика при търсенето и предлагането.
Друго изследване от март открива, че потребителите в САЩ поемат изцяло митата. „Откриваме, че митата са почти напълно прехвърлени към потребителските цени в САЩ, така че товарът пада върху местните вносители и потребители. Наблюдаваме и че американските производители отговарят на ограничения внос чрез вдигане на цените”, пишат изследователите от Федералния резерв, Колумбовия и Принстънския университети. Те установяват, че повишените цени са довели до свиване на реалните доходи в САЩ с по 1,4 млрд. долара на месец в края на миналата година.
Въпреки изследванията, сочещи, че американските потребители плащат стойността на митата, инфлацията в САЩ е относително стабилна.
Според Мери Дейли, президент на клона на Фед в Сан Франсиско, част от причината за стабилната инфлация е факта, че фирмите все още не прехвърлят увеличените мита в цените на стоките, като изглежда самите те ги поемат.
Европейските икономисти Бенедикт Цолер-Риджек и Габриел Фелбермайр обаче установиха в изследване от ноември 2018 г., че китайските износители поемат приблизително 75% от митническия товар.
Те откриват, че увеличение с 25 процентни пункта на митата води до средно повишение от 4,5% в цената на китайските продукти (т.е. китайците поемат по-голямата част от митата като понижават износните си цени – бел. ред.)