Повече от година, след като президентът на САЩ Доналд Тръмп даде първия залп в търговската война с Китай, дебатът за това кой реално понася товара на повишените мита не е получил категоричен отговор, пише Йен Ний Лий за CNBC.
По много поводи Тръмп заяви, че САЩ събират милиарди долари мита от Китай. Твърдението му обаче бе оспорено от много американски компании, които внасят китайски стоки. Вносителите смятат, че те понасят основната тежест на митата. Според икономисти може би и двете страни са прави.
Когато китайските стоки пристигат в Америка, вносителите – американски компании или филиали на чужди фирми – плащат митата, за да освободят стоките. В този смисъл бизнесът в САЩ е прав, че той плаща сметката.
Според икономисти обаче Тръмп може да е прав в това, че китайците плащат за последиците от митата. Това става, когато износителите от Китай намаляват цените за своите американски клиенти, за да останат конкурентни с цената на по-ниски печалби. Така те реално внасят митата в щатската хазна.
По-често тежестта на митата се разделя между страната, която ги налага и тази, която е цел, коментира Саймън Баптист, главен икономист и управляващ директор за Азия в консултантската компания The Economist Intelligence Unit.
Това означава, че всеки по веригата – от производителите и износителите в Китай до вносителите и потребителите в САЩ – ще понесе част от товара.
Как се разпределя бремето на митата зависи от това как цените и количествата на пазара се нагаждат, посочва Баптист.
Той обяснява, че ако Китай е единствения доставчик на даден продукт, то „почти цялото мито се прехвърля на потребителите в САЩ”. Ако обаче Китай е само един от многото производители „цените не се променят много, а китайските доставчици губят пазарен дял” (или намаляват цените си преди митата, за да останат конкурентоспособни – бел. ред.)
Увеличаващият се обем изследвания откриват, че тежестта на митата се понася предимно от САЩ. Данните, събрани от МВФ, Федералния резерв, Харвардския и Чикагския университети, сочат „почти пълно прехвърляне на митата към Америка”.
Изследването продължава с проучване на това с колко се повишават цените на дребно в САЩ, като открива, че търговците на дребно поемат част от митата, наложени от Тръмп, което свива печалбите им.