Последното увеличение на митата върху китайски стоки от администрацията на Тръмп вероятно ще предизвика скромно и временно повишение на инфлацията, отчасти отразявайки относително малкия дял на разходите на американците за стоки в сравнение с услугите, пише Пол Киърнън за Wall Street Journal.
Решението на Доналд Тръмп от миналата седмица да вдигне митата върху китайски стоки за около 200 млрд. долара от 10% на 25% е най-голямата ескалация на продължилата година конфронтация с Китай. Новите мита могат да донесат допълнителни приходи от 30 млрд. долара годишно за правителството, но и нови разходи за потребителите. Тръмп заплашва да наложи 25%-ни мита върху още китайски стоки за 300 млрд. долара, което би вкарало в хазната 75 млрд. долара годишно.
Макар скорошни изследвания да показаха, че в миналото потребителите са понасяли основния удар от повишените мита, икономисти посочват, че тези разходи са капка в морето на американската икономика, която възлиза на 21 трлн. долара. От 1970 г. насам американските домакинства харчат повече за услуги (наеми, задравеопазване и образование), отколкото за стоки, които с течение на времето поевтиняха заради търговията и технологичните иновации.
„Мисля, че цялостното въздействие върху инфлацията вероятно ще остане относително потиснато”, казва Соня Мескин, икономист в Standard Chartered, по отношение на въведените и очакваните мита.
Икономистите засега не виждат никакъв ефект от миналогодишните повишения на митата върху широките данни за инфлацията. Ценовият натиск през последните месеци се смекчи, като личните потребителски разходи (предпочитаният измерител на инфлацията от Федералния резерв) растат с годишен темп от само 1,5% през март – доста под целта на Фед от 2%.
Оценките за потенциалния ефект от нови увеличения на митата варират значително. Мески смята, че новите мита едва ли ще покачат годишната индфация с повече от 0,05 процентни пункта. Goldman Sachs обаче очаква ефектът да добави цели 0,5 пункта към същинската инфлация, която изключва волатилните цени на храните и енергията.
Според икономисти оценката за потенциалния ефект е трудна заради различните противостоящи си сили.
От една страна по-високите мита може да оскъпят не само стоките, които засягат. Например цените на сушилните скочиха рязко, след като Тръмп наложи мита върху миялните машини през януари 2018 г. Goldman Sachs пък показа, че митата върху китайски стоки изглежда са позволили на производителите от други страни да вдигнат цените заради намалената конкуренция.
От друга страна поскъпващият долар може да помогне на китайските производители да компенсират част от разходите за мита (като запазят пазарен дял чрез по-ниски цени в долари – бел. ред.) Юанът се обезцени със 7,3% през последната година, след като икономическите перспективи се влошиха заради митата.
Компаниите също така могат да свият маржовете си на печалба, за да задържат пазарния си дял. Например маржът на печалба на производителя на кухненско оборудване Lifetime Brands през първото тримесечие се сви отчасти благодарение на наложените през миналата година мита. Според главния изпълнителен директор на компанията Робърт Брус Кей, новите мита, с които Тръмп заплашва, могат да направят допълнителното свиване на маржовете трудно.
„Няма как да абсорбирате напълно мито от 25% и трябва да пренесете част от него към крайната цена”, заяви Кей през миналата седмица. „Няма съмнение, че потребителите ще усетят ефекта.”
Същевременно много американски вносители започнаха да сменят своите китайски доставчици заради растящите им разходи за труд, още преди Тръмп да започне търговското противопоставяне с Пекин.
„Прибегнахме до алтернативни доставчици, които също имат добро качество и ниски разходи, но не са обект на мита”, посочва Бари Пенипакър, главен изпълнителен директор на произовдителя на кранове The Manitowoc.
Въпреки вдигането на митата икономисти смятат, че е малко вероятно Федералният резерв да повиши лихвите в отговор. Централните банкери през тази година се тревожат повече от забавяне на темпа на инфлация, отколкото от ускоряването му. Председателят на Фед Джером Пауъл заяви склонност да игнорира временни увеличения на цените.
Според икономисти по-високите мита ще се отразят на инфлацията в продължение на година, след което би трябвало ефектът да отшуми или дори инфлацията да спадне, ако в крайна сметка митата се понижат.
„Мисля, че Фед гледа на всичко това като на временен ефект върху инфлацията и е по-загрижен за влиянието върху растежа и потребителските разходи”, отбелязва Мишел Майер, икономист в Bank of America Merrill Lynch.
преди 5 години Услугите са вид нематериални стоки. В днешно време ролята на услугите в икономиката е не по-малка от тази на материалните стоки. Учудва ме, че в този сайт има хора които не разбират това. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Влиянието ще е ограничено, тъй като американците харчат много повече за услуги, отколкото за стокиРядко срещан тъппизъм!!!А тия услуги, те само софтуер, холивуд и виртуалки ли са илиса стъпили на някакъв хардуер?Да живеят американските елфи и еднорози!И вечните ягодиви полета, засети с разсад,докаран с жълтата подводница :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар