Наскоро френският президент Еманюел Макрон заяви, че „германският модел за растеж вероятно се е изчерпал”. Мисля, че това е доста странно изявление от френски държавен глава, пише Волфганг Мюнхау за Financial Times.
То показва също така, че голямата любов между Франция е Германия е приключила. Определено навлизаме в нова фаза на френско-германските отношения.
Краят на германския модел за растеж няма непременно да бъде катастрофа. Ако всичко върви добре, бавната ерозия на германската свръхконкурентност може да се окаже случайното събитие, което да отприщи икономическата конвергенция в еврозоната.
Всичко обаче може да се случи по различен начин на континент, на който не всичко се развива добре през повечето време. Германският модел за растеж има два взаимодействащи си компонента – технологически и макроикономически.
Германия се възползва от големите открития на миналото и успя да поддържа пазарно лидерство в много специализирани инженерни области. Това бе успешна индустриална стратегия в продължение на дълго време.
Германия подкрепи своя модел със сложна инфраструктура – от техническо обучение, базирано на квалификацията, до високотехнологични приложни изследователски институти и правителствени политики, подкрепящи индустрията.
Бих посъветвал читателите да не приемат с лека ръка краят на германския модел за растеж.
Човек трябва да оцени както миналия му успех, така и специфичните проблеми, пред които сега се изправя.
Смартфон поколенията се сменят, но Мерцедес все още продава колата, която Карл Бенц патентова през 1886 г. Глобализацията, която увеличи търсенето на германски машини и доведе до интегрирани глобални вериги за доставка, вдъхна нов живот на немската индустрия. Признавам, че не видях ефекта от веригите на доставки, когато предвидих края на германския икономически модел преди десетилетие, посочва Мюнхау.
Може да нахлуят нови тенденции, които да удължат още живота на този модел на растеж. Годподин Макрон обаче в крайна сметка е прав – моделът „може би” върви към края си. Причината да очакваме това е, че световният първенец в аналоговата ера се бори с дигитализацията.
преди 5 години Явно сега е времето на лъжите!Не производството и търговията са в основата на благоденствието, а лъжите. Няма да правим коли, а ще продаваме полици, несъществуващи застраховки и прочее. Няма самолетите да са гордостта на една икономика, а футболната и система. Новите милиардери са футболисти, кечисти, тенисисти...Въпросът е защо е така?Защото парите днес нямат стойност. Защото ако управляваш неразумно трябва да фалираш, ама не....Защото няма златно покритие на парите и могат да те лъжат колкото си искат...КАКВО ОЗНАЧАВА ГОЛЯМ, ЧЕ НЕ МОЖЕ ДА ФАЛИРА.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Не знам колко са фирмите (ако има друга изобщо де), които дават 30г. гаранция на купето. И не просто я дават - дори на 15г. няма следи от ръжда. Това само по отношение на качеството на изработка и материалите. Другото няма смисъл да обсъждаме... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години ха ха ..."Долу ръцете от Четвъртия райх!"добро ... !иначе по темата , това е топ 100 на европейските разработчици на софтуер , дори бърз поглед дава представа за немската доминация :))) ... :https://***.truffle100.com/2015.html-------------------"Смартфон поколенията се сменят, но Мерцедес все още продава колата, която Карл Бенц патентова през 1886 г." ... моля писалият това изречение да покара за 2-3 седмици една Е-класа и искам после да се качи на колата там дето си кара ... с нетърпение ще чакам да му чуя мнението :))) . даже не говоря за S-класата ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Долу ръцете от Четвъртия райх! Хубав - лош, ние сме част от него. Не ни е нужен като слънцето и въздуха на всяко живо същество, но ни е полезен и в момента необходим. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Този индивид не знае къде е пъпа му, ти за познания относно германците намекваш. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Че е проблем - проблем е. Ама не за германците. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години И отново германските анализи не отчитат като проблем огромния търговски дисбаланс. Дори напротив - притесняват се от изчезването му. Много късогледо. Явно не разбират напомнянията отвън, че балансът е предимство и както големият дефицит, така и големият излишък са проблеми. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Силата на германския модел е, че бързо се адаптира към всякакви промени. Справи се с шока от обединението на източната и западната част, издигна се като европейски лидер, успя да се възползва от разширението на ЕС и въвеждането на еврото. Колкото до Франция, уж тръгнаха наравно с германците, но постоянно губят позиции и в икономически и в политически план. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Очевидно много слабо познаваш германците. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Идва ли краят на германския икономически модел? Да, защото като цяло образованието им следва общите евроггейски тенденции в образованието - дечицата да си играйкат и много да не се впрягат да учат.Отделно ги карат да топят родителите си, ако нешо не са им на кеф.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар