IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Къде бърка Etihad?

След Air Berlin и Alitalia сега и трета компания с участието на арабите - Jet Airways, приземява самолетите си

18:15 | 27.04.19 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	Снимка: Ройтерс</p>

Снимка: Ройтерс


Когато главният изпълнителен директор Щефан Пихлер, когото самият Хоган бе докарал в Берлин, искаше да концентрира сериозно увредената авиокомпания върху туристическия трафик в посока на Испания - някога коренът на Air Berlin - Хоган спря плана. Авиокомпанията трябвало да продължи конкуренцията срещу Луфтханза - луд проект сам по себе си.

Много бавно Etihad излиза от тази бъркотия. През миналата година авиокомпанията генерира загуба от 1,28 млрд. долара, но тя е по-малка от загубата от 1,95 млрд. долара през 2016 г. и минуса от 1,52 млрд. долара през 2017 г. Но на фона на тези цифри е ясно, че Etihad няма никаква мотивация да харчи повече за Jet Airways.

Ето защо, в нощта срещу сряда ръководството на индийската авиокомпания е опитало да получи временно финансиране от държавната банка State Bank of India. Но не успява.

Авиокомпанията изпитва затруднения от известно време насам. Компанията не просто има за дълг в размер на 1,2 млрд. долара, но и разходите също се повишават, допълнително обременени от валутните ефекти, тъй като индийската национална валута наскоро беше силно обезценена.

Сривът е трагичен. Jet Airways някога бе една от малкото перли на индийската авиация. Авиокомпанията дори се присъедини към Star Alliance и по този начин стана партньор на Lufthansa. Стандартите за влизане в този съюз са доста високи.

Но в момента индийският пазар е доминиран от нискотарифни превозвачи като Spicejet или Indigo. Jet Airways не можа да се справи със структурата на разходите си. Въпреки „приземяването" сега компанията възнамерява да търси нови инвеститори. Но това се провали още в месеците преди сегашния срив.

Любопитното във всички тези случаи: името на Lufthansa изплава като възможен спасител – също и при Jet Airways. Но докато германската авиокомпания наистина пое част от Air Berlin, при Jet Airways това по-скоро няма да се случи, цитира Handelsblatt източници около авиокомпанията. Самата Lufthansa мълчи по темата и пояснява само, че принципно не коментира спекулации и слухове. 

За сметка на това Lufthansa се интересува сериозно от друго предишно участие на Etihad: в Alitalia. Въпреки това „жеравът“ възнамерява да участва само в преструктурирана и много по-икономична авиокомпания. Това от своя страна се отхвърля от мощните профсъюзи в Италия. В момента се търсят алтернативни инвеститори.

Но това е трудно. Защото и другите авиокомпании не искат да поемат деликатната задача по преструктурирането. Британският нискотарифен превозвач Easyjet наскоро се оттегли от процеса по наддаване. Американската авиокомпания Delta от своя страна иска да придобие само до 15% от акциите.

Така че сега вероятно държавата ще трябва да помогне - по два начина. Държавната железопътна компания FS може да придобие 30%. Към тях може да се добавят и още около 15%, които държавата ще купи директно – чрез конвертирането на отпуснатия държавен кредит над 900 млн. евро. Ако се прибавят и 15% на Delta, все още остават 40%, които трябва да бъдат разпределени. Твърди се, че китайски заинтересовани страни вече водят разговори. Споменава се и името на семейство Бенетон.

Крайният срок за намиране на решение, който вече бе удължен няколко пъти, приключва на 30 април. Но експертите от индустрията не изключват той да бъде отново продължен. ЕС изисква възстановяване на държавния заем и вече започна разследване по казуса Alitalia.

Досега обаче Европейската комисия действа много предпазливо. Наблюдатели подозират, че Брюксел не иска да подхранва антиевропейските настроения в италианската политическа сцена.

Трудно е да се каже дали Lufthansa отново ще има възможност да се възползва от бившата империя на Etihad. Главният изпълнителен директор на Lufthansa Карстен Шпор многократно заявяваше ясно: За него е изключен ангажимент към такава Alitalia, в която държавата продължава да държи акции.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:59 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още