Приземяването на самолетите 737 MAX на Boeing след катастрофата в Етиопия няма незабавно финансово влияние върху авиокомпаниите, използващи ги, но ще бъде болезнено за индустрията дългосрочно, твърдят компании и анализатори, цитирани от Ройтерс.
Полет 302 на Ethiopian Airlines катастрофира скоро, след като излетя от Адис Абеба миналия уикенд. Загинаха 157 души. Това е вторият такъв инцидент, свързан с новия модел на Boeing, след като през октомври миналата година падна самолет в Индонезия, убивайки 189 души на борда си.
Разследващите във Франция в петък проучиха черните кутии на самолета, катастрофирал в Етиопия, докато световната авиационна индустрия чакаше да види дали причината е подобна на тази при случая в Индонезия.
Регулаторите поискаха спирането на полетите със 737 MAX по целия свят, а американският авиопроизводител спря доставките на няколко хиляди поръчани бройки от модела.
Air Canada и United Airlines в петък станаха първите превозвачи в Северна Америка, които предупредиха за негативните финансови последствия за бизнеса от спирането на модела.
Най-голямата канадска авиокомпания Air Canada преустанови финансовите си прогнози за 2019 г., а United Airlines, която е третият по големина американски превозвач, заяви, че това ще се отрази негативно върху операциите ѝ, ако самолетите не се ползват в момент, в който индустрията очаква пиковия летен туристически сезон.
Американската банка Citi разкри, че очаква спирането на самолетите да погълне печалбата на Southwest Airlines, която ползва най-голям брой 737 MAX в света. Случилото се ще доведе до недостиг на самолети за превозвача и вероятни разходи за компенсация на пътниците.
За авиокомпаниите, които са поръчали повече бройки 737 MAX, спирането им може да се окаже извинение за забавяне или отмяна на покупки, коментират анализатори, макар че някои фирми се опитват да коригират бизнес плановете си.
И при двете катастрофи пилотите са поискали да се върнат минути след излитането.
„Прилича на Lion Air, защото полетът е продължил само шест минути“, коментира главният изпълнителен директор на Ethiopian Airlines пред китайската държавна информационна агенция Xinhua. „Има ясна прилика между нашата катастрофа и тази на Lion Air”.
Връзката между двата инцидента значи, че обвиненията най-вероятно ще бъдат насочени към Boeing, а не към авиокомпаията.
Американските власти твърдят, че информацията от случая в Етиопия и данните за техния полет имат някои прилики. Пилотите, от своя страна, очакват с притеснение резултатите от разследвнето.
Boeing, най-големият производител на самолети в света, твърди, че 737 MAX е безопасен, макар че планира софтуерен ъпгред в следващите седмици. Въпреки че спря продажбите, тя продължава производството с пълна скорост в завода си в близост до Сиатъл.
преди 5 години Кофти за Боинг.АКО се окаже, че са 'замели под килима' катастрофата в Индонезия... Лошо им се пише.737 Макс 8-9 нямат стабилен планер. Това види се не се компенсира с програми. Както се опитаха. Докато не се оправи проблема(физически) не бих летял с тях. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Като си решил да хвърляш силни обвинения, поне да беше проверил значението на думата "гeнoцид". Производителите развиват софтуера защото повечето от авиокатастрофите стават заради човешка грешка. Не бих се учудил и този случай да е такъв. Софтуерът вероятно е спасил хиляди животи. Колкото до "купчината месо", само в Европа по улиците дневно загиват един самолет хора. Тях защо не ги жалиш - щото не са накуп ли? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години По стара англо-саксонска традиция, съмнителните нововъведения се изпробват на нек'ви ***. Ако е ОК - тогава при белите господари. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Кое му е болезненото? Хората къде останаха като фактор, или те са само купчина месо за акционерите на компанията??? Да автоматизираш софтуера на самолета така, че дори пилота да не може да се намеси му се вика г е н о ц и д!!!Дано фалират отговор Сигнализирай за неуместен коментар