Като един от малкото концерни в германския индекс DAX софтуерният производител успя да запази стабилна борсовата си стойност спрямо миналата година – на ниво от около 104 млрд. евро. За най-високо оценения германски концерн това означава 57-о място в глобалната ранглиста.
Siemens е втората най-високо оценена германска компания - с оценка от 83 млрд. евро и се класира на 81-мо място, а застрахователят Allianz с едва 74 млрд. евро е в дъното на класацията (98-то място). Bayer вече не присъства сред най-добрите сто, както бе и през предходната година.
Силните обезценки на акциите доведоха до ново намаляване на теглото на германския фондов пазар. Доминирането на Америка не се ограничава до високата пазарна стойност на много корпорации. Двадесет от 54-те американски компании в класацията на 100-те най-ценни концерни са спечелили през фискалната година по над 10 млрд. евро. Най-висока печалба отчита Apple – 50 млрд. евро, следвана от JP Morgan Chase с 28 млрд. евро и Alphabet с 26 млрд. евро. В Германия само Volkswagen се очаква да достигне прага от 10 млрд. евро през тази година.
Корпоративна Америка е убедителна преди всичко с високите печалби: повече от две трети от американските компании генерират нетна възвръщаемост от приходите от повече от десет процента. IT компаниите Facebook и Texas Instruments, както и фармацевтичните производители Amgen и Abbvie дори генерират марж от повече от 30%. Като цяло американските компании постигат среден марж на печалбата от около 15%, докато европейските едва успяват да се докопат до 7 процента – наполовина по-нисък марж.
Именно недостатъчната рентабилност се счита за най-важната причина за ниската пазарна стойност на европейските компании. Измерена по отношение на приходите, за тях остава твърде малко печалба - както се вижда от хронично нискодоходните германски производители, но също така и от много други индустриални и потребителски групи около BASF, Henkel и Siemens.
„Цифровите иновации променят всички индустрии“, казва Кристиан Гатикер-Ериксон от швейцарската банка Julius Bär. Главният стратег препоръчва същевременно: „Скорошната корекция на фондовия пазар е привлекателна възможност за навлизане в интересни тематики".
Проблемът: Европа почти няма големи компании с вълнуващи бъдещи теми. За това има и видими доказателства: производителят на потребителски стоки Unilever се класира на 43-о място, марковият концерн LVMH е на 49-о място, петролният гигант Total е на 50-о, а производителят на бира Anheuser Busch е на 51-о. Това са най-ценните корпорации на еврозоната.
А в перспективата за 2019 г. анализаторите не са оптимисти за Европа. Слабият ръст на печалбите и слабият икономически импулс са най-големите предизвикателства според най-големия в света мениджър на активи Blackrock. Това прави континента по-малко привлекателен като инвестиционна дестинация. Blackrock управлява около 6 трилиона евро и не препоръчва инвестиции на европейския фондов пазар.
В Германия подемът ще продължи да губи инерция според швейцарската частна банка Julius Bär . „Причината за сравнително слабия растеж е, че германските компании достигат ограниченията на капацитета су", казва главният икономист Давид Кол. Причините: твърде малко инвестиции в ресурси в миналото - и твърде малко квалифицирани работници, за да поддържат икономиката на по-бързи темпове на растеж.
Освен това търговският конфликт с многото си мита и контрамита може да натовари допълнително много германски компании със силен бизнес зад граница. Износът става по-скъп, например когато BMW и Daimler изнасят и продават произведените си в САЩ седани в Китай.
преди 5 години Поради мащаба на северноамериканския пазар е напълно логично най-богатите компании да са позиционирани именно там. Но за мен това не е повод за хвалби. Прекаленото окрупняване на бизнеса е предпоставка за възникването на монопол, от което страдат потребителите. Корпоративният капитализъм унищожава пазара. Тъй че укротете грандоманията и нека да има повече и по-малки компании, работещи при реална конкуренция. отговор Сигнализирай за неуместен коментар