Дори и тези, които са скептично настроени към този мегатренд, сега преосмислят стратегиите си. Например - Уорън Бъфет. В продължение на години той преследваше една и съща мантра. Тъй като не разбира бизнес моделите, избягва да инвестира в Apple, Alphabet и Сие. „Предпочитам да имам добър резултат, отколкото да имам надеждата за велик резултат", поясни навремето той.
Но през изминалата година 88-годишният инвеститор, чийто холдинг Berkshire Hathaway е петата по капитализация компания в света, с пазарна стойност от 406 млрд. евро, разшири дела си в Apple до 258 млн. акции. Общата им стойност сега е 34 млрд. евро - най-големият залог в портфейла на Бъфет.
Въпреки това гросмайсторът не се отказва и от старата си стратегия. Защото той не счита производителя на iPhone за сложна технологична компания, а за производител на потребителски стоки с добре позната марка и висока лоялност на клиентите. Тоест – много подобна на Coca-Cola - също голям залог на Бъфет.
В допълнение Apple изпълнява второ условие: не е евтина, но е изгодна. В момента Apple е оценена на 612 млрд. евро на фондовата борса. Благодарение на до голяма степен на високите цени на iPhone компанията отчете чиста печалба от 50 млрд. евро през изминалата финансова година.
По този начин цялата компания и всяка една нейна акция, въз основа на данните за календарната 2018 г., струва около дванадесет пъти годишната нетна печалба. Това е ниска цена за една световно известна марка. 30-те компании в Dow Jones са средно с 25% по-високо оценени.
Предпочитанието на Бъфет към акциите на Apple е доказателство за една тенденция: дигиталните компании като Apple отдавна са нещо повече от само технологични концерни.
„Инвеститорите очакват дигиталните компании да разделят структури и в други индустрии и на свой ред да диктуват правилата, както някои от водещите интернет компании успяха да направят", казва Хюбърт Барт, председател на Борда на директорите на одиторската фирма EY. „Никой не може по-добре да символизира размиването на старите граници на индустриите от Amazon – четвъртата по пазарна капитализация компания – след Microsoft, Apple и Alphabet.
Гигантът в търговията на дребно, първоначално стартирал като IT концерн, обещава на своите клиенти да доставя стоките вкъщи в деня на поръчките. Така основаната през 1994 г. от компютърния специалист Джеф Безос компания определя темпото в индустрията.
Независимо дали става дума за големите имена в бранша, като Alibaba в Китай, или по-малките конкуренти като Thalia в търговията с книги и Galeria Kaufhof на потребителския пазар - всички се равняват по Amazon и неговото обслужване на клиентите.
Междувременно Amazon надминава конкурентите си и по отношение твърдите ключови данни. В продължение на години ориентираната към агресивно разрастване корпорация представяше на своите акционери загуба след загуба, тъй като приходите винаги бяха насочвани към нови IT системи и изграждане на нови заводи.
Търпението се изплаща: междувременно печалбите също се увеличават. С очаквана годишна нетна печалба от 8,5 млрд. евро времената на загубите са в миналото. С нетен марж от малко над четири процента Amazon е почти два пъти по-печеливш от най-големия търговец на дребно по приходи Walmart.
Amazon е търговец на дребно, логистична компания и IT гигант, за което свидетелстват бизнесът със системите за съхранение (Cloud) и изследванията в областта на изкуствения интелект. Като цяло 21 от 100-те най-големи компании в света по отношение на стойността на фондовата борса са в технологичния и дигиталния сектор - дори без да броим гигантите в потребителския сегмент Amazon и Alibaba от Китай. Но Европа е успяла да създаде само една компания в този влиятелен клуб - SAP.
преди 5 години Поради мащаба на северноамериканския пазар е напълно логично най-богатите компании да са позиционирани именно там. Но за мен това не е повод за хвалби. Прекаленото окрупняване на бизнеса е предпоставка за възникването на монопол, от което страдат потребителите. Корпоративният капитализъм унищожава пазара. Тъй че укротете грандоманията и нека да има повече и по-малки компании, работещи при реална конкуренция. отговор Сигнализирай за неуместен коментар