IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Дългият път на Европа към възобновяемата енергия

Ще успее ли ЕС да постигне всички цели, зададени от Парижкото споразумение, или ще се провали под натиска на геополитическите маневри?

12:30 | 25.12.18 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Дългият път на Европа към възобновяемата енергия

Според петролния анализатор от Bloomberg Джулиан Лий, ако се вземат под внимание данните за годишния ръст на световния автопарк, подобренията на ефективността на горивата, възходът на електрическите превозни средства и на автономните коли, прогнозата за потреблението на петрол до 2040 г. може да се намали до 15,9 млрд. барела годишно.

За сравнение, през 2016 г. светът е употребил приблизително 24 млрд. барела петрол, показват данни на Bloomberg New Energy Finance и MAE.

Особено показателно за опита на света да постигне завършена ефективна трансформация към по-чиста енергия е протестът във Сан Франциско, в който взеха участие хиляди граждани.

Активистите излязоха по улиците, изисквайки от Вашингтон ускоряване на прехода към възобновяема енергия, загърбване на изкопаемите горива и защита на най-силно засегнатите от климатичните промени страни.

Мястото на протеста не беше случайно – именно Калифорния е онзи щат, който търпи най-бързо развитие по отношение на енергийната трансформация и налагането на електромобилите в пределите на САЩ.

В същото време, под влиянието на новите регулации, наложени от правителството в транспортния сектор от началото на годината, Китай ускори прехода към замяна на конвенционалните превозни средства с електрически.

Началото на процеса беше поставено от китайските автомобилни концерни, които получиха силна стартова подкрепа чрез държавни субсидии и протекция от чуждестранната конкуренция.

От една страна Китай е най-големият автомобилен пазар в света. От друга – страната разполага с огромен финансов ресурс, с който може и успява да стимулира автомобилния бизнес въпреки силната конкуренция на международно ниво.

Щедрата държавна подкрепа обаче създава риск от изкривяване на индустрията, изразено най-вече в евентуално свръхпроизводство.

Електромобилите са един от основните фактори в стратегията на китайския президент Си Дзинпин Made in China 2025 за модернизиране на всички индустрии в страната.

Частично или напълно захранваните с електричество превозни средства съставляват малко над 3% от общите продажби на автомобили в Китай, като не се очаква този показател да надхвърли 30% до края на следващото десетилетие.

За да се освободи от зависимостта на петрола, Пекин въведе ограничения за всеки автомобилен производител, бил той местен или чуждестранен – всеки концерн трябва да произвежда минимум 30 хил. електромобила годишно ако иска да развива своя бизнес в страната.

Правителството ще предоставя кредити за чуждестранните компании, които желаят да инвестират в производството и продажбата на автомобили, като размерът им ще зависи от общото производство и вноса на концерните.

Според МАЕ търсенето на петрол в транспортния сектор ще се увеличава до средата на следващото десетилетие въпреки ръста в производството и предлагането на електрически и хибридни коли.

Според агенцията продажбите на електромобили до 2040 г. могат да достигнат 300 млн. броя, което ще доведе до съкращаване в производството на петрол с приблизително 3,3 млн. барела дневно.

Основната причина според МАЕ е фактът, че транспортният сектор постепенно вече започва да бъде изместван от други сфери в икономиката като основен потребител на течното изкопаемо гориво.

Прогнозите обръщат особено внимание на нефтохимическата промишленост, въздухоплаването и тежкотоварните превозни средства.

Последна актуализация: 09:35 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още