Според петролния анализатор от Bloomberg Джулиан Лий, ако се вземат под внимание данните за годишния ръст на световния автопарк, подобренията на ефективността на горивата, възходът на електрическите превозни средства и на автономните коли, прогнозата за потреблението на петрол до 2040 г. може да се намали до 15,9 млрд. барела годишно.
За сравнение, през 2016 г. светът е употребил приблизително 24 млрд. барела петрол, показват данни на Bloomberg New Energy Finance и MAE.
Особено показателно за опита на света да постигне завършена ефективна трансформация към по-чиста енергия е протестът във Сан Франциско, в който взеха участие хиляди граждани.
Активистите излязоха по улиците, изисквайки от Вашингтон ускоряване на прехода към възобновяема енергия, загърбване на изкопаемите горива и защита на най-силно засегнатите от климатичните промени страни.
Мястото на протеста не беше случайно – именно Калифорния е онзи щат, който търпи най-бързо развитие по отношение на енергийната трансформация и налагането на електромобилите в пределите на САЩ.
В същото време, под влиянието на новите регулации, наложени от правителството в транспортния сектор от началото на годината, Китай ускори прехода към замяна на конвенционалните превозни средства с електрически.
Началото на процеса беше поставено от китайските автомобилни концерни, които получиха силна стартова подкрепа чрез държавни субсидии и протекция от чуждестранната конкуренция.
От една страна Китай е най-големият автомобилен пазар в света. От друга – страната разполага с огромен финансов ресурс, с който може и успява да стимулира автомобилния бизнес въпреки силната конкуренция на международно ниво.
Щедрата държавна подкрепа обаче създава риск от изкривяване на индустрията, изразено най-вече в евентуално свръхпроизводство.
Електромобилите са един от основните фактори в стратегията на китайския президент Си Дзинпин Made in China 2025 за модернизиране на всички индустрии в страната.
Частично или напълно захранваните с електричество превозни средства съставляват малко над 3% от общите продажби на автомобили в Китай, като не се очаква този показател да надхвърли 30% до края на следващото десетилетие.
За да се освободи от зависимостта на петрола, Пекин въведе ограничения за всеки автомобилен производител, бил той местен или чуждестранен – всеки концерн трябва да произвежда минимум 30 хил. електромобила годишно ако иска да развива своя бизнес в страната.
Правителството ще предоставя кредити за чуждестранните компании, които желаят да инвестират в производството и продажбата на автомобили, като размерът им ще зависи от общото производство и вноса на концерните.
Според МАЕ търсенето на петрол в транспортния сектор ще се увеличава до средата на следващото десетилетие въпреки ръста в производството и предлагането на електрически и хибридни коли.
Според агенцията продажбите на електромобили до 2040 г. могат да достигнат 300 млн. броя, което ще доведе до съкращаване в производството на петрол с приблизително 3,3 млн. барела дневно.
Основната причина според МАЕ е фактът, че транспортният сектор постепенно вече започва да бъде изместван от други сфери в икономиката като основен потребител на течното изкопаемо гориво.
Прогнозите обръщат особено внимание на нефтохимическата промишленост, въздухоплаването и тежкотоварните превозни средства.