IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Петролната индустрия и „зеленото“ бъдеще

Съществуват четири основни сценарии за развитието на енергийното потребление през 2040 г., смята енергийният анализатор към Bloomberg Джулиан Лий

09:06 | 28.10.18 г. 11
<p>
	Енергийният експерт Джулиан Лий по време на годишната конференция на Bloomberg TV Bulgaria<em>. Снимка: Ройтерс</em></p>

Енергийният експерт Джулиан Лий по време на годишната конференция на Bloomberg TV Bulgaria. Снимка: Ройтерс

Особено показателни са няколко случаи, които служат като пример за смяната на курса на глобалната енергийна политика. Сериозните инвестиции на Държавния фонд на Саудитска Арабия (световният лидер в производството на петрол) в сферата на електромобилите и възобновяемите източници на енергия; отказът на най-големия строител на въглищни електроцентрали в света Marubeni от производството на електроенергия чрез изкопаеми твърди горива по-рано през годината и изградената слънчева електроцентрала в Чернобил се явяват ясен признак за усилията, които държавите полагат, за да ограничат използването на изкопаемите горива и да преминат към една по-чиста „зелена“ енергия. 

По време на годишната конференция на Bloomberg TV Bulgaria – The Next Big Thing, Лий посочи, че според него бъдещето на транспорта е зелено.

„Според ОПЕК до 2024 г. около 320 млн. електрически автомобили ще се движат по улиците. Според енергийната компания BP Petroleum, базирана в Лондон, броят им ще бъде приблизително същият“, заяви той пред представители на форума.

Позовавайки се отново на данни на BP Petroleum, Лий посочи, че промяна в търсенето на петрол не се очаква поне до 2040 г. въпреки широкото развитие на електрическите превозни средства и предприетите мерки за намаляване на вредните емисии в Европа.

Причините за това са, че до този момент (2040 г.), според очакванията на английската компания, само между 10 и 15% от общото необходимо количество електроенергия в световен мащаб ще идва от възобновяеми източници.

Преходът към електрификация, особено в транспортния сектор, протича съобразно с пазарната динамика и не зависи изцяло от плановете на различните международни организации за ограничаване на потреблението на изкопаемите горива.

На 19 октомври Комисията по бизнес, енергийна и индустриална стратегия във Великобритания призова правителството да съкрати периода за прекратяване на продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2040 г. до 2032 г., за да намали емисиите парникови газове. Отговорът на Британското сдружение на производителите и търговците на моторни превозни средства беше еднозначен – страната не притежава необходимата инфраструктура за извършване на такова форсиране на програмата, като посочи, че за да бъде изпълнено това искане, търсенето на електрически превозни средства в Обединеното кралство ще трябва да нарасне със 17 000% през следващите десет години.

Един от начините за по-бързото и все пак по-безболезнено преминаване към чиста енергия са сериозните инвестиции, които енергийният бизнес може да направи в областта на възобновяемите енергийни източници, както и постепенното повишаване на цената на изкопаемите горива и отделяните от тях емисии парникови газове.

Дейв Джоунс, член на мозъчния тръст Sandbag, смята че поскъпването на производството на електроенергия от изкопаеми източници и природен газ, както и на таксите за въглеродни емисии, създава една благоприятна среда за мащабното преминаване към по-евтините възобновяеми енергийни източници и налагането им за сметка на въглищата и природния газ.

Според Джулиан Лий дори развитието на добива на електроенергия от възобновяеми източници да отбележи наистина значителни темпове и да се случи много по-бързо от това на използваните до момента, то все пак значително отражение върху търсенето на петрола не може да има.

Причините за това той открива във факта, че вероятно нуждите на потребителите ще бъдат изменени до този момент заради преминаващия към зелена енергия свят, а рафинериите няма да имат възможност да произвеждат само продуктите, чието потребление ще бъде увеличено.

Исторически погледнато, корените на петролната индустрия са вкопани прекалено надълбоко във всички сфери на икономиката, за да могат да бъдат изтръгнати в рамките на няколко десетилетия. Процесът по редуцирането на потреблението на петрол ще бъде дълъг и устойчив процес, който ще съвпадне с постепенното увеличаване в производството и консумацията на електроенергия от възобновяеми източници.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:56 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

8
rate up comment 34 rate down comment 0
Sokratus
преди 6 години
Малко факти от слузестата империалистическа държава САЩ за производството на ток:Токът от вятър задмина производството на ток от ВЕЦ в САЩ и достига почти 300TWh. От фотоволтаици гони 100TWh. Производството от слънце вода и вятър е вече колкото производтвото от АЕЦ! Тока от вятър и слънце е над 1/3 от въглища и над 1/4 от природен газ!Токът от въглища, петрол и газ е паднал от 2915TWh до 2604TWh за 10 години, като производството варира в от 3950 до 4150TWh. Потреблението на петрол е спаднал с 1млн барела на ден за 10 години въпреки, че населението се е увеличило с над 20млн! Потреблението на въглища е намаляло с над 30%. Единствената нарастване има при природната газ с 17%. Наистина цифрите не са в интерес на зелената енергия! Инвестирайте в слуз!хахаха
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 33 rate down comment 1
Sokratus
преди 6 години
хаххахаОтново гениални заключения и факти. Същата работа като компанията Форд, дето даваше яки дивиденти и Мошшшеническата компания Тесла, дето не излиза на печалба!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 33 rate down comment 1
Sokratus
преди 6 години
Браво Пинокио!!!Да не ти порасна носа след като я публикува!хахаха
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 37 rate down comment 0
Sakamano
преди 6 години
То един разправяше, че карането на колело оставяло по-голям въглероден отпечатък отколкото да пътуваш с автомобил, щото от въртене на пeдaлитe огладняваш и изяждаш един бургер повече на ден, а при производството на телешкото в бургера се отделяли повече парникови газове, отколкото при разхода на гориво. Но все пак, ти недей да се чувстваш длъжен да вярваш на всяка градска легенда.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 35 rate down comment 3
Mavi Goz
преди 6 години
Или казано на френски - в зеленото бъдеще верват или осъзнати хоммосексуаллисти, или неосъзнати комунисти... :lol:
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 37 rate down comment 7
pinoccio
преди 6 години
Истината е, че въглеродният отпечатък на всичко, що се води зелена енергия, не е по-малък от този на досега действащите енергийни източници. Електрическата кола не бълва газове - не бълва, но въглеродният отпечатък от производството и е равно на този от производството на дизелова плюс 10-годишната й експлоатация. Ветрогенраторите не пушат като колибата на Вуте, но въглеродният отпечатък от направата им и щетите за животинския свят, най-вече птиците, е същият, като Вуте да се топли на дърва. Просто зелената енергия е един нов етикет, сложен на стара дреха. Зелена енергия е това, за което говори Тесла, примерно, тя е още - безплатна енергия, енергия, която съществува сама по себе си, а не енергия, трансформирана през продуктите от поточните линии на корпорациите. Тесла подкарва кола с празен резервоар и без водородни клетки и фарадееви сандъци. Това е документирано, защото е направено на официално изложение на автомобили в Ню Йорк. Дали е автомобил или дървен кон, все е щял да го подкара. За безплатната електроенергия да не говорим - известни са неговите кули за безжично предаване на голямо разстояние на ел. енергия. В същото направление работи и Райх, само че в областта на медицината - оргонът. Тогава фармацевтичните компании щяха да произвеждат само швепс за кашлица. Това са все открития, които са потулени по разбираеми причини.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 36 rate down comment 2
ABBA
преди 6 години
Най-новото поколение руски ядрени реактори не могат да бъгнат, щото при най-възможния тежък вариант (янките да ти гръмнат подводен ядрен взрив за цунами) механиката (без електричество и електроника) погребва реактора.Там е спасението, а не в изгарянето на слуз и сажди.То и термоядрен синтез има и почти в домашни условия (на италианеца Роси), *** там нещо мафията на ЕнерГепиката още не е пуснала нещата масово. И промишлени установки за термоядрен синтез е имало, но енергийната мафия не пада долу от банковата, политическата и фармацефтичната..........
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 39 rate down comment 4
Sakamano
преди 6 години
Ква зима те гони? Едно време имаше зима. Кучешки студ и дебела снежна покривка от октомври до април. Виждал ли си някога да пада сняг на парцали? То сега е цяло приключение ако изобщо навее малко снежец. Температури под минус 15-20 има 2-3 дни в годината. Вие младите дори не сте виждали зима. А след още 20 години климатични промени ще ходите по къси ръкави през януари.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още