Манди Ридярд знаеше, че Brexit ще бъде предизвикателство за нейната фирма за авиационни компоненти, но все още е шокирана от това, че френска компания безскрупулно отхвърли британските доставчици заради договор в Китай, пише Ройтерс в свой материал.
„Има твърде голяма несигурност относно Brexit“, каза представител на фирмата на среща с бизнеса и правителствени служители от Великобритания и Франция през февруари. „Слонът в стаята беше Brexit“, каза Ридярд за срещата, организирана от британското посолство в Париж, за да стимулира повече двустранния бизнес, но вместо тоа само засили тревогата за излизането на Великобритания от Европейския съюз.
„Ако компаниите в момента не търсят Обединеното кралство за своите продукти, тогава ще загубим поредица от стратегически сделки“, каза тя, прогнозирайки, че бизнесът й ще изчезне.
Едно от най-големите притеснения за производителите е и един от градивните елементи на трансграничната търговия - митническия режим.
Има признаци, че много компании от ЕС се въздържат от използването на британските фирми в своите вериги за доставки, заради това, което все още не знаят за митата, регулациите и възможността за скъпоструващи забавяния границата.
Джейгър Каккад, директор на ADS, британска авиокосмическа търговска група, заяви, че големите авиационни компании понастоящем искат от британските доставчици да складират стоков запас за своя сметка, за да компенсират риска от забавяне на границата на Brexit. „Това ще бъде значително предизвикателство, особено за по-малките компании“, каза той.
Британската икономика се забави рязко след гласуването за Brexit през юни 2016 г., но фирмата на Ридярд – „Produmax“, досега излизаше суха от бурята. В завода си в Шипли, исторически производствен център в близост до северния английски град Лийдс, работниците превръщат парчета от стомана и алуминий в критичноважни части, използвани в крилата на самолета.
Компанията, която Ридярд и нейният съпруг Джереми купуват през 1997 г., даваща работа на 71 души, скоро ще отвори втори клон. Но работата напоследък била еднократна, такава, каквато други доставчици не биха могли да изпълнят, и не включвала дългосрочни стратегически договори.
„Няма смисъл да се оплакваме от това“, казва Ридярд, финансов директор на компанията. „Все още инвестираме, но сме малко по-колебливи, отколкото бяхме“.
Дилемата на Мей
Работодателите твърдят, че най-добрият начин да се ограничи въздействието на Brexit ще бъде шестата най-голяма икономика в света да остане в митнически съюз с ЕС. Въпреки че пребиваването в митнически съюз не би засегнало огромната британска индустрия за услуги, то би избегнало митата за търговия със стоки в блока и решаващо за много производители, би намалило риска от закъснения по границите.
Също така ще избегне риска, че нова граница с Ирландия може да подхрани отново сектантско насилие 20 години след сключването на споразумение, довело до постигане на мир в Северна Ирландия. Премиерът Тереза Май обаче изключи възможността за митнически съюз.
Министърът на търговията Лиъм Фокс, заяви, че оставането в митнически съюз ще бъде "пълна продажба" на гласоподавателите. Вместо това, Мей предложи Великобритания да бъде в митническо партньорство с ЕС, идея, отхвърлена като „лудост“ от собствения й външен министър Борис Джонсън, който заяви, че ще бъде прекалено бюрократична и ще ограничи способността на Великобритания да прави сделки извън ЕС.
„Това е един напълно неизпробван вариант, който ще направи много, много трудно сключването а търговски сделки“, заяви той в интервю за в. Daily Mail. По думите му, ако започне да се прилага плана за митническо партньорство, Великобритания ще бъде с една „налудничава система“, при която в крайна сметка ще се окаже, че страната "събира митата от името на ЕС на британската граница“.
Служителите на ЕС отхвърлят идеите като неприложими и много производители се притесняват, че няма да има никаква митническа сделка, поставяйки веригите за доставки, на които те разчитат, под сериозен риск.
Широкият свят
Поддръжниците на Brexit отдавна твърдят, че намаляващият дял на британския износ за ЕС - от 54% през 2000 г. на 43% през 2016 г. - показва защо трябва да се дава приоритет на търговски сделки със страни като Индия, Китай или САЩ.
През 2014 г. 69% от британския износ за ЕС са стоки или услуги, използвани в снабдителните вериги, спрямо 61% през 2000 г., според данните на Institute for Fiscal Studies.
Разбира се, Brexit има някои предимства за британските компании. Според Ридярд спадът в стойността на паунда е подкрепил продажбите на Produmax в чужбина, увеличавайки допълнително средствата за инвестиции в автоматизация.
В същото време повече британски компании възнамеряват да пренасочат производството към Великобритания от ЕС, отколкото тези, които планират да инвестират в блока, се казва в проучване, цитирано от Ройтерс.
Но работодателите казват, че най-големият проблем за британските фирми, когато става въпрос за работа с ЕС, е несигурността. Проучване на мениджъри от веригата за доставки, публикувано през март от Chartered Institute of Procurement and Supply, показва, че близо една четвърт от британските фирми с доставчици в ЕС се опитват да осигурят договори и след март 2019 г.
За да се предпази от възможни бариери за работа в ЕС, Ридярд поглежда към британския петролен и газов сектор, като наскоро посетила събитие за петролния сектор в Абърдийн и се върнала с потенциални клиенти. Но за разлика от авиацията, където договорите могат да бъдат в сила в продължение на 10 години, работата е нефтения и газовия сектор обикновено е краткосрочна и прогнозите на сектора са по-слаби.
Boeing смята, че авиационният пазар за пътнически и товарни превози ще бъде на стойност 6 трлн. долара през следващите 20 години. „Да не можеш да участваш в това като нация е разочароващо“, казва Ридярд.