По същия начин и шефът на Tencent Пони Ма може да бъде в бъдеще истински конкурент на Марк Зукърбърг от Facebook. Неговата компания измисли услугата за незабавни съобщения WeChat. „WeChat е всичко заедно: WhatsApp, Skype, Instagram и Facebook", казва Хирн, позовавайки се на изказване на изпълнителния директор на Roland Berger Шарл Едуар Буе. И отново един чирак надминава майстора. Джак
При това, за изненада на мнозина, китайските мениджъри са добри - основателят на Huawei Рен Дженфей не само ръководи сегашната най-известна технологична компания на страната, но и дава на служителите си правото да избират: 80 000 служители на Huawei избират 60 представители, които от своя страна да изберат седемчленен борд, в който изпълнителният директор се сменя на всеки шест месеца – на принципа на ротацията. Това е китайското определение на ново измерение – така може да изглежда „лидерството на най-високото ниво на бъдещето", казва професорът по мениджмънт Дейвид де Кремер в книгата на Хирн.
Съществуват обаче и проблемни случаи като този на Чен Фен. Той се нуждае днес от държавни пари заради прекалено набързо придобиващата и в резултат на това свръхзадлъжнялата корпоративна империя HNA. Производителят на Ли Geely, от друга страна, е в добро финансово здраве и се утвърди на международната сцена с придобиването на шведския автомобилен производител Volvo преди седем години.
Подобно на японските пионери от революцията на Toyota преди няколко десетилетия, сега китайските мениджъри разработват нов мениджърски стил, който със сигурност има предимства. Например невероятно бързото свързване на новия софтуер с производството. В китайските цифрови компании фабриките са в съседство - огромно предимство, което можеше да бъде изградено и в Европа, ако тук имаше дигитални концерни.
Но може би китайските магнати могат да помогнат при изграждането им. Във всеки случай точно това предлага Хирн: „Китайските мениджъри са готови да учат от Запада, но обратно, повечето западни мениджъри никога няма да си помислят да се учат от Китай - арогантно отношение, което трябва бързо да променим".
А може би и западната критика към индустриалната политика на Китай е малко преждевременна. Китайското правителство току-що пое контрола над застрахователната група Anbang. Anbang, по подобие на HNA, тръгна на шопинг за международни придобивания и стана безнадеждно свръхзадлъжняла.
HNA сега може да има подобна съдба на тази на Anbang, която все пак ще е много по-добра за Deutsche Bank, отколкото фалита на най-големия ѝ акционер. Китайската индустриална политика би направила нещо добро за всички страни. Иначе - провал на HNA и други големи китайски инвеститори би могъл да има разрушителния потенциал на кризата от Lehman през 2008 г., когато колапсът на американска банка разтърси международната финансова система.
Softbank инвестира в редица компании за споделено пътуване, някои от които са конкуренти, вкл. и придобивайки 15-процентен дял в Uber Technologies
Китайските компании и индустриалната политика на Китай са гъвкави. Това трябва да е разбрал и Михаел Брехт, ръководител на работническия съвет на Daimler в Щутгарт, когато е научил през миналата година за плановете на Ли Шуфу. Веднага се е свързал с колегите си във Volvo. И е останал спокоен, когато влизането на Ли в концерна беше оповестено официално през февруари. Брехт си е написал домашното и е чул само добри отзиви от Швеция за Ли, твърди в свой анализ Bloomberg.
Вижте кои са най-известните китайски предприемачи в галерията ни!