IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Работи ли идеята за безплатен градски транспорт?

Повечето подобни проекти водят до сериозен ръст на пътниците и спад на градския трафик, но не са рентабилни

11:13 | 14.02.18 г. 11
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Снимка: архив Ройтерс

Това е идея, срещу която едва ли някой може да се възпротиви: безплатен обществен транспорт за всички. Кой не би искал да спести пари за автобусни и влакови билети? Подобна мярка има в македонската столица Скопие и град Тетово, но тя важи само до намаляване на замърсяването на въздуха. За разлика от тях в София местните власти решиха да пуснат т. нар. „зелен билет“ на цена от 1 лев за цял ден. Той обаче се продава само в дни със силно замърсяване.

Но сега надеждата за безплатен „обществен транспорт" получи нов тласък в Германия заради идея на федералното правителство. 

Тя се споменава в писмо до европейския комисар за околната среда Кармену Вела, което е подписано от Барбара Хендрикс и Кристиан Шмит - министрите на Германия на околната среда и транспорта, както и от ръководителя на кабинета на канцлера Петер Алтмайер. Мярката се обсъжда като средство да се намалят пътуванията с лични автомобили, тъй като Германия е заплашена от санкции от Брюксел за това, че не е направила достатъчно, за да намали вредните емисии от азотен диоксид.

Но възможно ли е един евентуално безплатен обществен транспорт да накара хората да слязат от колите и да се качат в автобуси и влакове? И как това може да се финансира? Идеята бе изпитана от малкия германски град с население 16 хил. души Темплин в област Бранденбург. Там в края на 90-те години властите се осмелиха да експериментират с въвеждането на безплатен обществен транспорт за всички, припомня германската икономическа телевизия N-TV.

Причината за това е бързото нарастване на автомобилния трафик след големите промени - точно в курорт, който е прочут с природата си. Ето защо през 1998 г. кметството просто намалява цената за ползване на малките градски автобуси до нула. Резултатът е учудващ: броят на пътниците расте бързо, от 41 хил. на 350 хил. за една година. През 2001 г. бе мината психологическата граница от половин милион пътници.

Но точно тогава стана очевидна слабата точка на системата: разходите. Тъй като успоредно с липсата на приходи от билети се увеличиха силно оперативните разходи. В един момент безплатният обществен транспорт просто стана твърде скъп за Темплин и през 2003 г. проектът беше прекратен.

Въпреки това хората в Темплин не са се сбогували окончателно с идеята. След това гражданите могат да си купят годишен билет, който да им позволи да пътуват неограничено с автобусите от градския транспорт. Той струваше първоначално 29 евро, а днес - 44 евро. Въпреки че броят на пътниците падна, през 2015 г. той все още е пет пъти по-висок, отколкото преди началото на експеримента.

Подобен опит предприема и Хаселт - град в Североизточна Белгия. Там близо 60-те хил. жители можеха от 1997 г. да ползват безплатно градския транспорт. Доста бързо броят на пътниците скочи 13 пъти. Въпреки това и този проект се провали заради финансите. Тъй като хората започнаха да ползват по-малко личните си коли, общината отчете срив на приходите от такси за паркиране.  

И в Хаселт проектът бе замразен през 2013 г. Днес ползването на градския транспорт в града е безплатно само за пенсионери, младежи и деца. Американските градове Сиатъл и Портланд също преустановиха проекта си за безплатен градски транспорт – заради високите разходи.

Понастоящем гражданите на естонската столица Талин могат да използват градския транспорт безплатно. Градският трафик намаля значително от началото на проекта през 2013 г. Дали градът ще може да си позволи системата в дългосрочен план все още е под въпрос. В Дюнкерк, Франция, в момента се тества подобна система за безплатен градски транспорт – но само в почивните дни.

И при новата инициатива на федералното правителство все още не е ясно как трябва да се финансира идеята. Може да се предположи, че парите ще дойдат от съществуващи проекти за финансиране, които може да бъдат увеличено. Но градовете вече напомниха на федералното правителство принципа: „Който поръчва, ще плаща". 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:42 | 25.01.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

10
rate up comment 8 rate down comment 2
Miraka
преди 6 години
Транспорта в градове като София е част от кръвоносната система на града и е редно да е безплатен (чрез повишаване на данъци ако трябва). Другото е все едно да въведат билети за улиците/тротоарите в града или за градинките. Градския транспорт се ползва от всички - индиректно и от хората със собствени коли, облекчавайки трафика за тях.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 9 rate down comment 5
khao
преди 6 години
така де, обаче не всички го ползваме по цял ден, на мен лично ми трябва предимно за ходене на работа до офиса... нямам директен транспорт, трябва да сменям, плюс връщането е 6.40., което са 3 литра бензин. :) сметката е проста, по евтино е с колата за разстояния до 25 км, което си е целия град :):) ... над това разстояние пак ще е предпочета щото вече там раазликата във времето ще е огромна.... аз го казах защото ми направи впечатление как олекна трафика по рейсовете след увеличението на билета
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 2 rate down comment 7
Иван Митев
преди 6 години
Реално идеята за безплатен градски транспорт може да се осъществи само при условие, че общината може да осигури тази услуга на всички потребители.Ако общината не може да осигури тази услуга на всички потребители, както да се обсъжда и осъществява тази идея, то тя не може да се приложи успешно.Първият въпрос, на който следва да има верен отговор е: "Възможно ли е общината да осигури услугата обществен транспорт на всички потребители?".
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 11 rate down comment 3
Sakamano
преди 6 години
"Безплатният" градски транспорт изобщо не е безплатен, той е субсидиран с парите на данъкоплатците. Въпросът е дали от него има значителен екологичен ефект, който би оправдал разходите, или ефектът е минимален (или почти нулев), което значи, че парите трябва да се използват за нещо по-смислено. Аз поне досега не съм попадал на статистика или дори само на прогнозен разчет потвърждаващ ползата от тази инициатива с някакви конкретни цифри.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 11 rate down comment 1
khao
преди 6 години
иначе имаш мислене като политик от герб/бсп/патреот ... бъркаш, вадиш пръста нагоре и идваш с необмислено решение :):) на никой не му пука дали ще работи и дали ще постигнем някакъв резултат, важно е че звучи хубаво :):)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 12 rate down comment 1
khao
преди 6 години
разбира се че не е, сега обясни как ще го контролираш това ? :):) ... кой закон позволява на контролата да ми иска лична карта ? :):) ... другото също ми е интересно как ще го контролираш и как ще им броиш дните... ами служебните коли на фирми дето оперират по цялата държава и са регистрирани в главния офис?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 19 rate down comment 1
red6
преди 6 години
Ами остана само да предложиш да върнат жителството и да изкопаем бай ти Тоша...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 16 rate down comment 1
red6
преди 6 години
В София ако направят тоя експеримент, то той ще се провали. Понеже на българина тип бай *** селската му чест нашепва, че ще е по-малко човек ако се вози с обществен транспорт. Вместо с колата му. Скъпото му. Което, по ирония на съдбата е средностатистически 20 годишен самоходен барутник.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 10 rate down comment 13
Razio
преди 6 години
А не е ли по-разумно градския транспорт да е безплатен за всички, които са си регистрирали адреса по лична карта в София. Така общината ще печели от данъци и ще си позволи възможността за безплатен транспорт за тези хора. Също така трябва да се въведе ограничение на престоя в града на автомобили с чужда регистрация. В противен случай много хора, чиято кола е регистрирана в друг град си плащат данъците за нея там, а я карат тук и замърсяват въздуха тук
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 31 rate down comment 0
khao
преди 6 години
не е нужно да е безплатен, въпроса е да не е супер скъп. Примерно точно когато цените на петрола се срутиха ти да вдигнеш цената с 60% и да го направиш по скъп от автомобила е леко неадекватно :):):)после в опита си да поправиш грешката (така наречения зелен билет) да накажеш редовните платци с карти е още по голяма некадърщина :):) .... но такива си ги избрахме !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още